responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 278
آغاز کرد؛ سپس نسل او را از عصاره‌اي از آب ناچيز و بي‌قدر آفريد؛ سپس (اندام) او را موزون ساخت و از روح خويش در وي دميد و براي شما گوش و چشم و دل‌ها قرار داد؛ اما کم‌تر شکر نعمت‌هاي او را به جا مي‌آوريد.

5. حمل امانت الهي

إِنَّا عَرَضْنَا الْاَمَانَهَ عَلَي السَّمَاواتِ وَ الْاَرضِ وَ الجِبَالِ فَأَبَينَ أَن يحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْاِنْسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُوماً جَهُولاً [1]؛ ما امانت (الهي و بار تکليف) را بر آسمان‌ها و زمين و کوه‌ها عرضه کرديم، پس، از برداشتن آن سرباز زدند و از آن هراسناک شدند، و انسان آن را برداشت، راستي او ستمگري نادان بود.

6. کرامت و شرافت

برخي از فيلسوفان، مخصوصاً اگزيستانسياليست‌ها، نتوانستند کرامت و شرافت انسان را با وجود خدا جمع کنند؛ لذا براي حفظ اولي دست از دومي کشيدند؛ ولي قرآن بدون نياز به انديشه‌هاي اومانيستي، بزرگ‌ترين کرامت و شرافت را براي انسان قايل مي‌شود. در اين جا به برخي از آيات مربوط به کرامت انسان اشاره مي‌شود: وَ لَقَد کَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُم فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُم مِنَ الطَّيبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُم عَلَي کَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً [2]؛ به راستي ما فرزندان آدم را گرامي داشتيم و آنان را در خشکي و دريا (بر مرکب‌ها) برنشانديم، و از چيزهاي پاکيزه به ايشان روزي داديم و آن‌ها را بر بسياري از آفريده‌هاي خود برتري آشکار بخشيديم.

ظاهر اين آيه اثبات تکريم الهي براي تمام فرزندان آدم است.

7. وجدان و شخصيت اخلاقي

وَ نَفْسٍ وَ مَاسَوَّاهَا، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا، قَدْ اَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا [3]؛ سوگند به نفس و آن کس که آن را درست کرد سپس پليدکاري و پرهيزکاري‌اش را به آن الهام کرد، که هر کس آن را پاک گردانيد، قطعاً رستگار شد.

[1] احزاب: 72

[2] اسراء: 70

[3] الشمس: 7-9

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 278
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست