از امام صادق (ع) نقل ميکند که فرمودند: و هي الروح التي يعطيها الله تعالي من شاء فاذا اعطاها عبداً علمه الفهم
10. عبدالله بن طلحه از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمودند: بعث الله تلک الروح فعلمه بها العلم و الفهم و کذلک تجري تلک الروح اذا بعثها الله الي عبد علمه بها العلم و الفهم
3-2-1-2-6. حقيقت نفس در قرآن
بيش از يکصد آيه دربارهي نفس نازل شده است و نبايد معناي
يوناني واژهي نفس را بر اين کلمه بار کرد. نفس در قرآن به سه معنا به کار
رفته که هر سه معناي لغوياند و هيچ کدام به طور دقيق و قطعي بر معناي نفس
در فلسفهي يونان انطباق ندارد. آن معاني عبارتاند از:
1. به معناي خود و خودتان
تُجَاهِدوُنَ فِي سَبِيلِ اللهِ بَاَمْوَالِکُمْ وَ اَنْفُسِکُمْ[1]؛ در راه خدا با مال و جانتان جهاد ميکنيد.
نَقْصٍ مِنَ الْاَمْوَالِ وَ الْاَنْفُسِ وَ الَّثَمَرَاتِ[2]؛ کاهشي در اموال و جانها و محصولات...
2. به معناي شخص و فرد
لا يکَلِّفَ اللهُ نَفْساً اِلَّا وُسْعَهَا[3]؛ خدا بر هيچ کس جز به قدر توانايياش تکليف نميکند.
کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ[4]؛ هر جانداري چشندهي (طعم) مرگ است.
خَلَقَکُم مِن نَفْسٍ وَاحِدَهٍ[5]؛ شما را از «نفس واحدي» آفريد.
3. شخصيت و نهاد يا وجدان دروني انسان
إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَهُ بِالسُّوءِ[6]؛ چرا که نفس قطعاً بدي امر ميکند.