وَ مَنْ جَاَءَ بِالسَّيئَهِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ[1]؛ آنان که گنهکار و زشتکردار گام به محشر مينهند، به صورت، در جهنم
فرو ميافتند. آيا به چيزي جز آنچه انجام دادهاند جزا داده ميشوند؟
مکاشفات عرفا و ظهور چشم برزخي در عالم دنيا که تاويل خارجي آيهي شريفهي لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيقينَ لَتَرَوُنَّ الجَحيمَ است نيز، به عينيت پاداش و جزا با اعمال دنيوي حکم ميکند.
3. رابطهي دين و دنيا
حال که تعريف دين و دنيا روشن گشت، باز ميگرديم به اين پرسش که
آيا دستاوردهاي آسماني و ديني به نيازهاي آدميان پاسخ ميدهد؟ آيا آيات و
روايات تنها به آبادکردن آخرت توجه دارد و به نيازهاي دنيوي انسان توجه
ندارد، يا اين طور نيست؟ دو رويکرد مختلف مطرح است: نخست تفکر جداانگاري
دين از دنيا يا تفکر سکولاريزم، که به عنوان يک فرهنگ و فرايند فکري در
مغرب زمين جايگاه مناسبي براي رشد و تداوم يافته است. اين تفکر در عصر
قاجاريه و خصوصاً در دوران حاکميت رضا پهلوي در ايران تحقق يافت و البته
اين بذر در سرزمين ايران نروييد و با جريان انقلاب اسلامي، سکولاريزم افول
يافت، دومين تفکر از ارتباط ميان دين و دنيا گزارش ميدهد که البته خود به
رويکردهاي گوناگوني در باب قلمرو دين و ارتباط بخشهاي دين با دنيا تقسيم
ميگردد که در اين فصل به توضيح اين دو رويکرد ميپردازيم.