responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 112
نمي‌آيند و بداهت عقل بدان حکم مي‌کند و آن بر دو نوع علوم بديهيه و ضروريه منقسم مي‌شود. اما علوم دينيه از طريق انبيا «السلام عليهم» گرفته مي‌شود و نقش مهم آن در سلامت قلب از امراض ظاهر مي‌گردد. وي عقل را در علوم عقليه، نيازمند به شرع مي‌داند. [1] غزالي قلمرو وسيعي براي دين قايل مي‌شود و اختصاص دين به احکام فرعيه را از خطاهاي عالمان دين مي‌شمارد. [2] البته گرايش غزالي به تصوف و عرفان بيش از شاخه‌هاي ديگر دين است؛ به گونه‌اي که ابن جوزي در تلبيس ابليس مي‌گويد: غزالي، فقه را ارزان به تصوف فروخته است. [3]

2-2-2. فخر رازي از بزرگان اهل سنت است که عمر خود را صرف پژوهش در عرصه‌هاي مختلف کلام و دين‌پژوهي کرد و آثار فراواني از خود به جاي گذاشت. وي تنظيم روابط اجتماعي مردم و هدايت دنيوي و اخروي را در دين جاي مي‌دهد و قلمرو وسيعي براي دين اسلام قايل مي‌شود و همان وظايف را به پيامبر (ص) و امامان (ع) نسبت مي‌دهد. رويکرد کارکردگرايي نيز از وسعت قلمرو دين حکايت مي‌کند که در آثار فخر رازي هويداست. [4]

3-2-2. ابن خلدون متفکر برجسته و جامعه‌شناس معروف اسلامي با روش بيرون متون ديني به قلمرو دنيوي و اخروي دين فتوا مي‌دهد و حاکميت مبتني بر سياست الهي را بر حاکميت مبتني بر تدبير عقلي و يا مبتني بر زور ترجيح مي‌دهد و با توجه به حاجت انسان‌ها به حيات اجتماعي و مقابله با هرج و مرج و اغراض شخصي و شهواني، بر سياست ديني تاکيد مي‌ورزد. وي توحيد و واجبات ديني بر حسب وقايع و اتفاقات را نيز در قلمرو دين داخل مي‌سازد؛ اما بر خلاف غزالي، اموري چون طب، کشاورزي و مانند اين‌ها را از دايره‌ي شريعت بيرون مي‌کند. [5]

3. عرفاي اسلامي

عرفا قلمرو دين را به شريعت، طريقت و حقيقت منشعب ساخته و براي انسان کامل سه


[1] احياء علوم الدين، ج 3، صص 16- 18.

[2] همان، ج 1، ص 32.

[3] تلبيس ابليس، ص 353.

[4] تلخيص المحصل، صص 367- 373؛ و البراهين در علم کلام، صص 1-6.

[5] مقدمه‌ي ابن خلدون، ج 2، ص 1034، و ج 1، صص 288 و 363- 365.

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست