1-2. متکلمان شيعي: اين گروه عمدتاً رويکرد جامعنگرانه داشته و
قلمرو دين را در تمام امور مربوط به سعادت دنيا و آخرت انسان بيان
نمودهاند و روش قلمروشناسي آنها نيز عقلي، نقلي و کارکردي است. آنها در
مسائلي چون: فلسفهي تکليف، ضرورت بعثت انبيا، مسئلهي امامت، حسن و قبح
عقلي و مانند اينها، به طور غيرمستقيم به تبيين قلمرو دين پرداختهاند؛
براي نمونه:
1-1-2. شيخ مفيد با استفاده از «قاعدهي وجوب لطف الهي» ميگويد:
تمام آنچه در قرب به طاعت و بعد از معصيت ضرورت دارد بايد بيان گردد. بر
اين اساس، وجود امام معصوم و عالم به جميع علوم دين ضرورت دارد؛ زيرا ائمه
(ع) جانشينان پيامبر در تنفيد احکام، اقامهي حدود، حفظ شرايع و تاديب مردم
هستند. [1] شيخ مفيد، علاوه بر تبيين قلمرو دين در عرصهي امور مذکور، به
نيازمندي عقل نسبت به شرع هشدار ميدهد و ميگويد: عقل در علم و نتايج علمي
به سمع و شريعت محتاج است. [2]
2-1-2. سيد مرتضي نيز براي مقام امامت قايل به رياست مطلقه است و
وظيفهي ادارهي امور دنيا را براي آن مقام ديني قايل ميشود؛ [3] علاوه بر
اين که به فوايد بعثت پيامبران و ضرورت آنها در ايجاد نظام اجتماعي اشاره
ميکند. شيخ طوسي نيز همين طريقه را با تفصيل بيشتري دنبال ميکند. [4]
3-1-2. شيخ سديدالدين محمود حمصي رازي قلمرو دين را در امور ذيل
بيان ميکند: شناساندن مصالح و مفاسد مکلفان، تبيين ثواب و عقاب اخروي،
شناخت وحدانيت الهي، تاکيد بر احکام عقلي، بيان غذاهاي مفيد و مضر و معرفي
لغات. وي با طرح رياست مطلقه براي مقام امامت، به دخالت امام در امور
دنيايي نيز تصريح ميکند. [5]
4-1-2. خواجه نصير الدين طوسي با تلفيق روشهاي حکما و متکلمان، به
تبيين قلمرو دين ميپردازد. وي با روش حکما مبني بر مدني بودن انسان، به
نظام اجتماعي دين
[1] مصنفات الشيخ المفيد، المجلد العاشر، النکت الاعتقاديه، صص 35-39.