responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قرآن هرگز تحريف نشده نویسنده : حسن زاده آملي، حسن    جلد : 1  صفحه : 39

جز اينها علل ديگرى هم گفته شده , كه آنها را سبب و علت قرار دادن مشكل است . و چه بسا گفته مى شود : گفته مشهور حكمت است نه علت [1] .

يكى از دانشمندان در مورد اين حكمت فرموده است : نبودن ( بسم الله) در اول اين سوره دلالت دارد بر اينكه ( بسم الله) . . . يك آيه از هر سوره مى باشد بخاطر اينكه استثناء به فعل همچون استثناء به گفتار آلت سنجش عموم است .

در( اتقان) , قشيرى به سند صحيح روايت كرده است( : نبودن بسم الله ) . . . در ابتداى سوره برائت بدين علت است كه جبرئيل در آن بسم الله را نازل نكرد . و در شاطبيه گويد : ([

و بسمل بين السورتين[ ب] سنة *** [ ر] جال[ ن] موها[ د] ربة و تجملا [2]


[1]هر نوع معرفت واقعى كه براى رسيدن به حقيقت باشد( حكمت) خوانده مى شود , و( علت) آن است كه سبب پيدايش يا مؤثر در پيدايش چيزى باشد و در مقام وجود و قوام خود , معلول محتاج به آن باشد و فرق آن يا( سبب) آن است كه( مسبب) توسط سبب حاصل مى شود و در صورتى كه( علت) موجد و پديد آورنده( معلول) است و اسرار احكام جزء علت است كه سبب باشد و گاهى علت ناقصه است كه آن را وجه مصلحت و مقتضاى حال و جعل حكمت گويند مثل غسل جمعه كه حكمتش را رفع كثافت و از بين بردن بوى متعفن بدن قرار داده اند و آن جعل حكمت است نه علت تامه . ( مترجم )

[2]شرح شاطبيه : 30 , شاطبيه قصيده ايست كه ابو القاسم بن فيره شاطبى اندلسى متوفى 590 هدرباره علم قراءت سروده .

نام کتاب : قرآن هرگز تحريف نشده نویسنده : حسن زاده آملي، حسن    جلد : 1  صفحه : 39
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست