نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 89
هستند. گناهان با اينكه ناپسندند اراده مىشوند ولى طاعات هم
اراده مىشوند و هم محبوب و پسنديدهاند. امّا درباره كفر و شرّ نمىگوييم
پسنديده و مورد علاقهاند بلكه اراده مىشوند، خداى تعالى فرموده است: وَ
لا يَرْضى لِعِبادِهِ الْكُفْرَ«32» چگونه ممكن است فنا نسبت به محبّت و
كراهت خدا با بقا همسان باشد، در حالى كه حق تعالى مىفرمايد: «در هيچ چيز
مردّد نشدم، آن چنانكه در قبض روح بنده مؤمنم مردد شدم در حالى كه او از
مرگ ناراضى بود و من ناراحتى او را نمىخواستم و از طرفى مرگ براى او حتمى
بود.»«33» اين حديث قدسى اشاره به اين مطلب دارد كه اراده و تقديرى كه در
آيه شريفه: نَحْنُ قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ«34» و همچنين در قول
خداى تعالى: الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ«35» آمده، در علم خدا
گذشته است، و بين اين دو مطلب كه يك جا مىفرمايد «ما مرگ را بين شما مقدر
ساختيم» و در جايى مىگويد:
«ما ناراحتى بنده مؤمن را نمىخواهيم» تعارضى وجود ندارد. با اين
همه بيان حقيقت مطلب ايجاب مىكند تا معناى اراده، محبت و كراهت و حقايق
آنها را بررسى كنيم، زيرا آنچه آدمى از اين واژهها درك مىكند امورى است
كه با اراده و محبت و كراهت در مورد مخلوق متناسب است در صورتى كه در مورد
خالق فاصله زيادى بين آنها وجود دارد. ميان صفات خداوند و صفات مخلوق همان
قدر فاصله است كه ذات خدا با ذات بندگان فاصله دارد، و همان طورى كه ذات
مخلوق از جوهر و عرض تركيب يافته و ذات خدا منزّه از آنهاست و آنچه نه جوهر
است و نه عرض، تناسبى با جوهر و عرض ندارد، صفات خداى تعالى نيز با صفات
مخلوق تناسبى ندارد. اين حقايق جزو علم مكاشفهاند كه ماوراى آن سرّ قدر
است و خداى متعال خود مانع افشاى آن مىباشد.
بنابراين ما عنان گفتار را بايد بكشيم و به تفاوت بين اقدام به ازدواج و خوددارى از آن
«32» زمر / 7: خداوند كفر و شرك را از بندگانش نمى پسندد
«33» كافى ج 2 ص 246
«34» واقعه / 60: ما مرگ را بر همگان (با اختلاف سن ) مقدر ساختيم
«35» ملك / 2: خدايى ك مرگ و زندگى را آفريد
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 89