نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 63
شكر و حلواى خرما مىخورانيد و سپس نان و زيتون مىداد. عرض
كردند اگر كارتان را پيشبينى مىكرديد معتدل مىشد! فرمود: ما به فرمان
خدا كارهاى خود را تنظيم مىكنيم. هر گاه خداوند بر ما گشايش دهد، ما هم
زندگى را فراخ مىگيريم و هر گاه بر ما تنگ بگيرد ما نيز در تنگنا به سر
مىبريم.»«53»
يكى از راويان شيعه نقل مىكند، ابو الحسن موسى بن جعفر (ع) براى
يكى از فرزندانش و ليمه مىداد و تا سه روز مردم مدينه در مساجد و كوچهها
با كاسههاى بزرگ فالوده مىخوردند. بعضى از مردم به اين كار آن حضرت خرده
گرفتند. وقتى خبر به آن بزرگوار رسيد فرمود:
«خداوند به هيچ پيامبرى از پيامبرانش چيزى نداد، مگر اينكه نظير آن
را به محمّد (ص) نيز داده و بعلاوه چيزهايى به او داده كه به ايشان نداده
است خداوند به حضرت سليمان فرمود: هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ
بِغَيْرِ حِسابٍ«54». و به محمّد (ص) فرمود: ما آتاكُمُ الرَّسُولُ
فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا«55».»«56»
غزالى گويد: «شايسته است كه اوّلا سهم افراد خانواده را جدا كند تا
آنها چشم براه اين نباشند كه غذا از پيش مهمان برگردد زيرا ممكن است غذايى
بر نگردد و باعث
«53» كافى ج 6 ص 279
«54» ص / 39: ((اين عطاى ماست به هر كه خواهى بى حساب ببخش و يا نبخش ))
«55» حشر / 7: آن چه رسول خدا دستور دهد بگيريد و آن چه نهى كند واگذاريد
«56» كافى ج 6 ص 281 مقصود امام (ع ) آن است همان طورى كه
خداوند متعال به حضرت سليمان گشايش بخشد و او را مخير ساخت تا وى
آنچه را خدا به او داده به ديگران بدهد و يا ندهد همچنين به حضرت
محمد(ص ) وسعت و اختيار را داد تا اينكه به هر چه مى خواهد امر و
يا نهى كند هر چند كه هر دوى اينها هر كارى كه مى كردند از روى وحى
و الهام الهى بود و اين با موافقت اراده ايمشان با اراده خداى
متعال در هر كارى منافات ندارد و از طرفى وحى به يك امر كلى در
حقيقت امر به جزئيات آن است وانگهى غذا دادن امام (ع ) به
نحومذكور از امورى نيست كه پيامبر (ص ) نهى فرموده باشد تا خلاف
سنت باشد بنابراين عيبى ندارد و احتمال دارد كه مقصود امام (ع ) آن
باشد كه پيروى از ما و اجراى اوامر و نواهى ما بر شما واجب است
همان طورى كه پيروى شما از پيامبر و اجراى اوامر و نواهى او واجب
است و حق نداريد كه به كارهاى ما خرده بگيريد زيرا مااوصيا و
جانشينان اوييم و اراده ما مثل اراده پيامبر در اراده خداى سبحان
مستهلك است و اين مطلب را ب
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 63