responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 33

مى‌گويم: اين خبر با اندك تفاوتى در اين زمينه با روايات ديگر در كتاب كافى آمده است. و در همان كتاب از عبد الرحمن بن حجاج نقل كرده‌اند كه مى‌گويد: «با ابو عبد الله- امام صادق (ع)- غذا مى‌خورديم، بشقابى برنج آوردند، ما عذر خواستيم.

امام (ع) فرمود: شما چيزى نخورديد! محبوبترين شما نزد ما كسى است كه در نزد ما از ديگران بيشتر غذا تناول كند. عبد الرحمن مى‌گويد: پس همچون عذابى كه بر سفره نازل شود، آن را برداشتم و خوردم. آنگاه امام (ع) فرمود: حالا خوب شد سپس شروع به نقل اين حديث كرد كه براى پيامبر خدا (ص) از طرف انصار، يك بشقاب برنج هديه آورده بودند، پيامبر (ص) سلمان، مقداد و ابوذر- خدايشان بيامرزد- را دعوت كرد، آنها شروع به عذر خواهى كردند و نخوردند پيامبر فرمود: شما كه چيزى نخورده‌ايد، محبوبترين شما نزد من كسى است كه غذا بهتر بخورد. آنها با شنيدن سخن پيامبر (ص) بخوبى غذا را خوردند. سپس امام صادق (ع) فرمود: خداوند آنها را رحمت كند و از آنها راضى باشد و درود خدا بر آنان باد».«5»

5- اشكالى ندارد كه دستش را ميان طشت بشويد

و اگر تنها غذا مى‌خورد مى‌تواند (وقت شستن دست) آب بينى يا خلط سينه را در طشت بيندازد و اگر كسى ديگر با او هست شايسته نيست چنين كارى را بكند. و اگر ديگرى به احترام او طشت را جلوى او آورد بپذيرد و رد نكند. همچنين اشكالى ندارد كه چند نفرى با هم دستها را ميان طشت بشويند. زيرا اين عمل به تواضع نزديكتر و از انتظار زياد كشيدن بهتر است و اگر چنين نكردند، لازم نيست آب دست هر كدام را بريزند بلكه آبها در طشت جمع شود. پيامبر (ص) فرمود: «دسته جمعى وضو بگيريد، تا خداوند همه شما را متّحد سازد- بعضى گفته‌اند مقصود پيامبر همين مورد است، بعضى گفته‌اند منظور اين است كه آب طشت را جمع كنيد- و بر خلاف مجوسيان رفتار كنيد».«6»


«5» كافى ج 6 ص 278 شماره 2

«6» طبرسى اين روايت را در صفحه 159 كتاب مكارم الاخلاق نقل كرده و عراقى مى گويد: قضاعى اين روايت را درمسند شهاب از حديث ابوهريره با اسنادى نقل كرده است كه قابل اعتماد است والى ابن طاهر به جاى ابوهريره ابراهيم را نام برده و مى گويد: اين حديث از معضلات است و جاى تاءمل دارد

نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 33
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست