نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 33
مىگويم: اين خبر با اندك تفاوتى در اين زمينه با روايات ديگر در
كتاب كافى آمده است. و در همان كتاب از عبد الرحمن بن حجاج نقل كردهاند
كه مىگويد: «با ابو عبد الله- امام صادق (ع)- غذا مىخورديم، بشقابى برنج
آوردند، ما عذر خواستيم.
امام (ع) فرمود: شما چيزى نخورديد! محبوبترين شما نزد ما كسى است كه
در نزد ما از ديگران بيشتر غذا تناول كند. عبد الرحمن مىگويد: پس همچون
عذابى كه بر سفره نازل شود، آن را برداشتم و خوردم. آنگاه امام (ع) فرمود:
حالا خوب شد سپس شروع به نقل اين حديث كرد كه براى پيامبر خدا (ص) از طرف
انصار، يك بشقاب برنج هديه آورده بودند، پيامبر (ص) سلمان، مقداد و ابوذر-
خدايشان بيامرزد- را دعوت كرد، آنها شروع به عذر خواهى كردند و نخوردند
پيامبر فرمود: شما كه چيزى نخوردهايد، محبوبترين شما نزد من كسى است كه
غذا بهتر بخورد. آنها با شنيدن سخن پيامبر (ص) بخوبى غذا را خوردند. سپس
امام صادق (ع) فرمود: خداوند آنها را رحمت كند و از آنها راضى باشد و درود
خدا بر آنان باد».«5»
5- اشكالى ندارد كه دستش را ميان طشت بشويد
و اگر تنها غذا مىخورد مىتواند (وقت شستن دست) آب بينى يا خلط
سينه را در طشت بيندازد و اگر كسى ديگر با او هست شايسته نيست چنين كارى را
بكند. و اگر ديگرى به احترام او طشت را جلوى او آورد بپذيرد و رد نكند.
همچنين اشكالى ندارد كه چند نفرى با هم دستها را ميان طشت بشويند. زيرا اين
عمل به تواضع نزديكتر و از انتظار زياد كشيدن بهتر است و اگر چنين نكردند،
لازم نيست آب دست هر كدام را بريزند بلكه آبها در طشت جمع شود. پيامبر (ص)
فرمود: «دسته جمعى وضو بگيريد، تا خداوند همه شما را متّحد سازد- بعضى
گفتهاند مقصود پيامبر همين مورد است، بعضى گفتهاند منظور اين است كه آب
طشت را جمع كنيد- و بر خلاف مجوسيان رفتار كنيد».«6»
«5» كافى ج 6 ص 278 شماره 2
«6» طبرسى اين روايت را در صفحه 159 كتاب مكارم الاخلاق نقل
كرده و عراقى مى گويد: قضاعى اين روايت را درمسند شهاب از حديث
ابوهريره با اسنادى نقل كرده است كه قابل اعتماد است والى ابن
طاهر به جاى ابوهريره ابراهيم را نام برده و مى گويد: اين حديث
از معضلات است و جاى تاءمل دارد
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 33