نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 112
حالى كه عمر، آن را حرام دانست و از آن نهى كرد. امام (ع) فرمود:
هر چند كه او چنين كارى را كرده باشد. عبد الله گفت: من تو را در پناه خدا
مىدانم از اين كه حرام عمر را حلال شمارى. امام (ع) فرمود: تو به عقيده
اربابت باش و من بر گفتار رسول خدا (ص) هستم و بر اين اساس من حاضرم يكديگر
را لعن كنيم كه گفته رسول خدا (ص) حق است و سخن ارباب تو بر باطل است
...»«85» از امام صادق (ع) است كه فرمود: «قانون متعه در قرآن نازل شده و
سنّت رسول خدا (ص) نيز بر آن جارى گشته است.»«86»
از آن حضرت منقول است: «ابو حنيفه درباره متعه پرسيد، فرمود: از
كدام متعه مىپرسىي عرض كرد: از حجّ تمتع پرسيدم، حالا شما بفرماييد، آيا
متعه زنان حقّ است يا نهي فرمود: سبحان الله، آيا قرآن نخواندهاى: فَمَا
اسْتَمْتَعْتُمْ به مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةًي ابو
حنيفه گفت: گويا اين آيه را هرگز نخواندهام!»«87» اخبار در فضيلت متعه، از
قول اهل بيت (ع) زياد رسيده است.
غزالى گويد: اگر بپرسى: آيا كسى كه از آفات ازدواج در امان است بهتر
است كه ازدواج نكند تا تمام اوقاتش براى عبادت خدا صرف شود، يا بهتر است
ازدواج كندي
مىگويم: هر دو را انجام دهد، زيرا كه ازدواج از جهت اين كه يك عقد
است مانع صرف تمام وقت در عبادت خدا نيست، و امّا از جهت نياز به كسب اگر
مىتواند كسب حلال كند، ازدواج برايش بهتر است، زيرا شب و ساير اوقات روز
براى اشتغال به عبادت باقى مىماند و مواظبت بر عبادت بدون استراحت غير
ممكن است. بنابراين اگر فرض شود كه كسى تمام وقتش به كسب و كار مىگذرد به
حدّى كه جز اوقات نماز، خواب، خوراك و قضاى حاجت وقتى ندارد، اگر از كسانى
است كه جز با نماز نافله، يا حج و نظاير آن از كارهاى بدنى راه آخرت را
نمىپيمايد، ازدواج كردن برايش بهتر است، زيرا كسب حلال، اداره خانواده و
در پى داشتن فرزند بر آمدن و تحّمل اخلاق زنان هر كدام
85 تا 87 – کافي، ج 5، ص 449 به شماره 4، 5 و 6. ترجمه آيه در صفحات قبل گذشت.
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 112