responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه فکوک (يا کليد اسرار فصوص الحکم قونوي ) نویسنده : صدرالدین قونیوی، محمد بن اسحاق    جلد : 1  صفحه : 51

به سبب كمال قابليتش آن چه كه گفته شد [و يا آن چه كه حق فرمود] دريافت كرد، و براى پيغمبر ما صلى الله عليه و آله به واسطه ختم بودنش، جمع بين ملت و آيين عقل اول- كه بدان اشارت كرديم- و ملت و آيين إبراهيم عليه السلام حاصل گشت. پس او- صلى الله عليه و آله- آئينه تمامى صفات و اخلاق الهى معنوى و مظاهر و مصارف [: بازدارنده‌ها] تمامى آنها بود، و از اين روى فرمود: من براى تكميل كردن اخلاق نيك برانگيخته شده‌ام. و تمام كردن و تكميل نمودن به سبب جمع بين معانى و صور آنها است، بطورى كه به واسطه مصارف و بازدارنده‌ها، صفات زشت را كمالاتى ظاهر مى‌شود كه بدانها محمود و نيك مى‌گردند.

20/ 7 و اما آن چه كه به كعبه از اين آيه- و به إبراهيم- به زبان مطلع‌(1) اختصاص مى‌دارد اين است كه كعبه به دو اعتبار خانه صفت ربوبى است: اعتبار مغايرت اسم با مسمى، و اعتبار مغايرت نداشتنش با مسمى، و خداوند بدان اشاره كرده و فرموده است: فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ [قريش/ 3: پروردگار اين خانه را بپرستيد]، و همين طور مقام نفس سازنده آن كه حضرت خليل است آسمان هفتم گرديد، زيرا پيغمبر صلى الله عليه و آله خبر داده كه مقام و جايگاهش آن جاست‌


(1). مطلع عبارت از مقام شهود و مشاهده متكلم و سخنگو است- هنگام تلاوت آيات كلامش- كه متجلى به صفتى مى‌باشد كه آن صفت مصدر آن آيه است. حضرت صادق عليه السلام فرموده است:

خداوند بر بندگانش در كلامش تجلى فرموده ولى نمى‌بينند. و روزى در حال نماز بود كه بيهوش بر زمين افتاد. علت آن را پرسيدند، فرمود: پيوسته آيه را تكرار مى‌كردم تا آن كه از گوينده‌اش شنيدم.

شيخ شهاب الدين قدس سره گويد: زبان حضرت صادق عليه السلام در آن وقت حكم درخت موسى عليه السلام را داشت- هنگام ندا دادنش- كه: إِنِّي أَنَا الله، يعنى من خدايم.

به جان خود سوگند كه مطلع اعم و فراگيرتر از اين است و آن، مقام شهود تجلى حق تعالى است به صفات خود در هر موجودى كه اين موجود مظهر آن صفات است، ولى چون در حديث نبوى صلى الله عليه و آله آمده است كه «هيچ آيه‌اى نيست مگر آن كه داراى ظهر و بطن (رو و تو) است و هر حرفى نيز داراى حد (مرز) و مطلع (مقام شهود و آگاهى) مى‌باشد»، آن را به اين اختصاص داده‌اند.

نام کتاب : ترجمه فکوک (يا کليد اسرار فصوص الحکم قونوي ) نویسنده : صدرالدین قونیوی، محمد بن اسحاق    جلد : 1  صفحه : 51
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست