نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 27
گاهي موجودهاي مادي و طبيعي اند که علوم تجربي عهده دار اثبات
آن است ، و گاهي موجودات مجرّدي است که متعلق آن ها موجود مادّي است و علوم
رياضي متکفّل اثبات آن هاست ، و زماني موجودهاي مجردي است که ذاتاً منزّه
از ماده بوده ؛ ليکن محکي آن ها گاهي مادي است و گاهي مجرد ؛ مانند افکار و
انديشه هاي روش مند که به صورت برهان در اذهان ظهور مي نمايند و بر اشياي
خارجي ، اعم از مجرد و مادي دلالت و از آنها حکايت دارند ، و عهده دار
اثبات چنين نظمي، منطق ، حکمت و کلام است ، چنان که گاهي موجودهاي مجردِ
مشهود از نظام خاصي برخوردارند و عرفان متکفّل اثبات نظم شهودي معارف عيني
عارفان واصل است .
به هر تقدير ، نظم را مي توان در طبيعت و مثال و عقل يافت و آن را
بررسي کرد ؛ ولي آنچه نزد مُبرهنان و ناقدان برهان نظم مطرح است ، همان نظم
طبيعي موجودهاي مادي است که اثبات آن به عهده علوم تجربي است .
برهان نظم ، بر فرض تماميّت ، داراي يک مقدمه تجربي و يک مقدمه
عقلي است و چون اعتبار علمي مقدمه تجربي به قياس خَفي است که او را همراهي
کرده و پشتيباني مي نمايد ، لذا اعتبار مقدمه تجربي به همان قياس خفي عقلي
است . در نتيجه ، برهان نظم از مقدمات عقلي ( بدون واسطه يا با واسطه )
برخوردار است ، لذا هرگز صغراي برهان نظم حسّي نيست ، چون نظم عبارت از ربط
وجودي و ناگسستني بين دو يا چند چيز است و هرگز نظم به معناي خاص که تحليل
آن گذشت ، از راه حسّ به دست نمي آيد و جزء کيفيات محسوس نيست ، همان طور
که قانون عليّت توسط حسّ احراز نمي گردد ، زيرا حدّاکثر بهره اي که حسّ از
مشاهده امور طبيعي دارد آن است که اشيايي را کنار هم و متعاقب يا متداخل يک
ديگر ادراک مي نمايد ؛ ليکن نظم تکويني صرف تعاقب ، ترادف ، تداخل ، و
مانند آن نيست ،
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 27