نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 121
اگر علم با ايمان و عمل به آن همراه نباشد ، مذموم است .
« وقود النار يوم القيامة کلّ غنيّ بخل بماله على الفقراء و کل عالم باع الدّين بالدُنيا » ؛ در قيامت آتش گيره دوزخ ثروتمندي است که از انفاق مال خود بر فقيران بخل ورزد و عالمي است که دين خود را به دنيا بفروشد .
« أمقت العباد إلى الله ... العالم الفاجر »[2]؛ مغضوب ترين بندگان در نزد خداوند عالم فاجر است .
« کم من فاجر و عابدٍ جاهل ، فاتّقوا الفاجر من العلماء و الجاهل من المتعبّدين »[3]؛ چه بسيار عالم فاجر و عابد جاهل ، پس از فاجري که در زمره عالمان است و از جاهلي که در گروه متعبّدان است ، بپرهيزيد .
روايت اخير با تفکيک علم و ايمان و ذم علمي که با ايمان همراه
نباشد ، به ذم ايمان و تعبدي که با علم همراه نباشد ، پرداخته و به گريز از
هر دو فرمان داده است . در برخي روايات علم ، بهترين همراه براي ايمان
خوانده شده است : « نعم قرين الإيمان العلم »[4]؛ علم قريني نيکو براي ايمان است .
در بعضي روايات دانشي که در عمل آشکار شده و با جوارح و ارکان اظهار گردد ، برترين علوم معرفي شده است : « أنفع العلم ما عمل به »[5]؛ نافع ترين علوم آن است که به آن عمل شود .
« أحسن العلم ما کان مع العمل »[6]؛ بهترين علم آن است که با عمل همراه