نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 122
باشد .
« أشرف العلم ما ظهر في الجوارح و الأرکان »[1]؛ شريف ترين علم دانشي است که در جوارح و ارکان ظاهر شود .
بر همين اساس ، بدترين علوم نيز دانشي است که با عمل همراه نباشد ؛
« العلم بلا عمل وبال »[2]؛ علم بدون عمل وبال انسان است .
« آفة العلم ترک العمل به »[3]؛ آفت علم ترک عمل به آن است .
« شرّ العلم علم لا يعمل به »[4]؛ بدترين علم دانشي است که با عمل همراه نباشد .
« علم بلا عمل حجة الله على العبد »[5]؛ علم بدون عمل حجتي است براي خداوند بر بنده .
عبارت هاي ياد شده نشان مي دهد که على رغم جدايي و نفي تلازم سلبي
ميان علم و ايمان ، تلازم وجودي ميان آن دو بر قرار است ؛ يعني ايمان صحيح و
صواب و ايمان يقيني ، مستحکم و مصون از تغييراتي که در صور مختلف خيال
حاصل مي شود ، تنها در صورتي حاصل مي شود که به امري حقيقي تعلق داشته و با
معرفتي يقيني نسبت به آن امر قرين باشد ، چنان که ايمان بدون معرفت و علم
صحيح ، همانند معرفت بدون ايمان ، خطرناک و آفت زاست .
تلازم وجودي علم و ايمان ، بدين معناست که مراتب عاليه ايمان ، هرگز بدون