نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 100
استدلال بوعلي رحمه الله نشان مي دهد که انسان هرگز نمي تواند
خود را از طريق استدلال و به وساطت انديشه و مانند آن بشناسد ، بلکه خود را
قبل از هر اثر مي شناسد و اين استدلال در اوّلين مرتبه ، نظري بودن ، بلکه
بديهي بودن معرفت انسان نسبت به نفس خود را نفي نموده ، با تأملي بيشتر ،
مي تواند حصولي بودن آن را نيز مورد خدشه قرار دهد ، زيرا معرفت حصولي ،
اعم از اينکه اوّلي ، بديهي يا نظري باشد ، به وسيله انديشه حاصل مي شود و
اگر انديشه اثر و کار انسان باشد ، انسان به مفاد برهان ياد شده ، بايد خود
را قبل از اثر و از جمله قبل از انديشه حصولي و مفاهيمي که توسط نفس
انساني ساخته مي شوند بشناسد ، و چون هر کس خود را مي شناسد ، پس هر کس از
معرفتي که سابق بر دانش حصولي و مقدّم بر آن است ، يعني از معرفت حضوري و
شهودي برخوردار بوده و با همان معرفت به خود آگاه مي گردد .
دانش حضوري نفس نسبت به خود ، شهودي بديهي و اوّلي است و مفاهيمي
که از اين دانش پديد آمده و به آن اشارت دارند ، نظير مفهوم « من » ، در
سطح مفاهيم بديهي بوده و اوّلي محسوب مي شوند .
در افق دانش حصولي مفهوم « من » ، نظير مفهوم « هستي » و « واقعيت »
يا مفهوم « علم » و « ادراک » و همچنين تصديق به واقعيت خود ، نظير تصديق
به اصل هستي يا اصل ادراک ، بديهي و اوّلي است ؛ البته تصديقهاي جزمي
نخستين از اين قبيل ، به دليل همنشيني با مبدأ عدم تناقض که آن نيز از شهود
هستي و واقعيت مطلق تأمين مي شود ، از ضرورت صدق برخوردار بوده ، راه
ترديد و شک در آنها منسد است .
شيخ اشراق رحمه الله با صرف نظر از آنچه در تتميم گفتار شيخ الرئيس
رحمه الله براي تبيين حضوري بودن ادراک واقعيت و هستي نفس انسان ذکر شد ،
در کتاب المطارحات ، دو برهان بر استحاله حصولي بودن معرفت نفس و ضروري
حضوري بودن آن اقامه
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 100