responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 68
باشيم كه باطن اين كلمات و اسرار اين عبادات و الفاظ چيست .

شخصى خدمت امام صادق سلام الله عليه آمد و عرض كرد : چرا رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء را ابالقاسم مى گويند [3] . فرمود براى اينكه حضرت يك فرزندى داشتند بنام قاسم و چون پدر قاسم بود از اين جهت به رسول خدا ابالقاسم مى گفتند . عرض كرد : اين معنا را من مى دانم , كمى روشن تر بيان كنيد كه چرا رسول خدا عليه الصلوة و السلام را اباالقاسم مى گويند . حضرت فرمود : چون على ابن ابيطالب عليهم السلام قسيم الجنة و النار است , قاسم است , يعنى قسمت كننده بهشت و جهنم است . در قيامت اميرالمؤمنين به اذن خدا جهنمى ها را به جهنم و بهشتى ها را به بهشت فرا مى خواند . به جهنم دستور مى دهد كه دوستان مرا نگير و دشمنان مرا بگير , پس على سلام الله عليه قاسم است . و چون خداوند متعال على بن ابيطالب را در همان دوران كودكى به دامان پيامبر منتقل كرد و از همان طفوليت رسول خدا معلم على بن ابيطالب شد [4] و على بن ابيطالب عليهم السلام كه شاگرد پيامبر بود , از رسول خدا علوم فراوانى را آموخت , در محضر آن حضرت تربيت شد و هر شاگردى فرزند استاد است و استاد حق پدرى بر او دارد پس على بن ابيطالب , كه قاسم جنة و نار است , چون شاگرد پيامبر است بمنزله فرزند او است و پيامبر بمنزله پدر او است


[3]معانى الاخبار , شيخ صدوق , باب معانى اسماء النبى , حديث 3 .

[4]در اوائل ميلاد اميرالمؤمنين سلام الله عليه در مكه قحطى و گرانى شديد و سختى روى داد . در آن روز هنوز رسول اكرم به مقام رسالت مبعوث نشده بودند . عموهاى خود ( ابوطالب , حمزه و عباس ) را دعوت كردند . فرمود : مكه گرفتار قحطى و گرانى است . عموى من ابوطالب كه برادر شما است عائله مند است . بيائيد ما بارش را سبك كنيم .

اين پيشنهاد را حضرت فرمودند و آنها هم تائيد كردند .

ابوطالب پيشنهاد آنها را پذيرفت و گفت : دعوا لى عقيلا و خذوا من شئتم , عقيل كه پسر بزرگ من است براى رسيدگى به كارهاى من نزد من بماند و سائر برادرهاى او را خواستيد , ببريد . پيامبر , على بن ابيطالب و حمزه و عباس دو پسر ديگر ابوطالب , جعفر و طالب را گرفتند . از همان بچگى على بن ابيطالب تحت تعليم و تربيت رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء قرار گرفت كه در نهج البلاغه هم آمده است كه حضرت مى فرمايد : پيامبر مرا در آغوش مى گرفت , غذا را مى جويد و در دهان من مى گذاشت .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 68
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست