responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 44
است [17] .

خدا وقتى فرشته ها را مى ستايد , مى فرمايد فرشته ها مكرم اند : بل عباد مكرمون [18] و مى گويد نمازگزاران مكرم اند , اينها در بهشت تكريم مى شوند , تنها سخن از خوردن و نوشيدن و پوشيدن حرير و استبرق نيست , سخن از كرامت است . وقتى نمازگزاران را مى ستايد , مى گويد نمازگزاران در بهشت مكرم اند . لذائذ حسى درجات نازله بهشت است . ولى لذت با فرشته بودن كرامت است . نمازگزار در دنيا با فرشته هاست , در آخرت هم چون فرشته ها مكرم است .

از امام پنجم سلام الله عليه رسيده است : للمصلى ثلاث خصال : اذا هو قام فى صلوته حفت به الملائكه من قدميه الى عنان السماء و يتناثر البر عليه من اعنان السماء الى مفرق رأسه و ملك موكل به ينادى لو يعلم المصلى من يناجى ما انفتل [19] . نمازگزار سه خصلت دارد :

خصلت اول وقتى نمازگزار به نماز ايستاد فرشتگان از آنجا تا دورنماى آسمان او را در بر مى گيرند و او در ميان صفوف فرشتگان مى باشد . اين چه نمازى است كه همه فرشتگان مأمور حفظ انسان اند ؟ از چه چيز ؟ از وسوسه ها , تا شيطان و وهم از هيچ راهى حواس نمازگزار را به خود متوجه نكنند , چون شيطان در كمين است .

يك وقت مى گوئيم فلان نماز صحيح است . همان نمازى كه وقتى تمام شد صورتش سياه است و به نمازگزار مى گويد : تو مرا ضايع كردى خدا تو را ضايع كند . و يك وقت هم صورتش سفيد است و روشن و مى گويد : تو مرا حفظ كردى خدا تو را حفظ كند . اگر نمازگزار به حضور خداى سبحان براى نماز ايستاد همه اطراف او را فرشتگان فرا مى گيرند كه مبادا شيطان گزندى به او برساند , چون شيطان در كمين نماز , و روزه است , و نشانى او كمين كارهاى خير است , در


[17]اسدالغابه فى معرفة الصحابه , سفينة البحار , ماده عبد .

[18]سوره انبياء آيه 26 .

[19]من لا يحضره الفقيه , ج 1 , باب 30 , حديث 15 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 44
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست