خدا وقتى فرشته ها را مى ستايد , مى فرمايد فرشته ها مكرم اند :
بل عباد مكرمون
[18] و مى گويد نمازگزاران مكرم اند , اينها در بهشت تكريم مى شوند , تنها
سخن از خوردن و نوشيدن و پوشيدن حرير و استبرق نيست , سخن از كرامت است .
وقتى نمازگزاران را مى ستايد , مى گويد نمازگزاران در بهشت مكرم اند . لذائذ حسى
درجات نازله بهشت است . ولى لذت با فرشته بودن كرامت است . نمازگزار در
دنيا با فرشته هاست , در آخرت هم چون فرشته ها مكرم است .
از امام پنجم سلام الله عليه رسيده است :
للمصلى ثلاث خصال : اذا هو قام فى صلوته حفت به الملائكه من قدميه الى عنان
السماء و يتناثر البر عليه من اعنان السماء الى مفرق رأسه و ملك موكل به ينادى
لو يعلم المصلى من يناجى ما انفتل
[19] . نمازگزار سه خصلت دارد :
خصلت اول وقتى نمازگزار به نماز ايستاد
فرشتگان از آنجا تا دورنماى آسمان او را در بر مى گيرند و او در ميان صفوف
فرشتگان مى باشد . اين چه نمازى است كه همه فرشتگان مأمور حفظ انسان اند ؟
از چه چيز ؟ از وسوسه ها , تا شيطان و وهم از هيچ راهى حواس نمازگزار را به خود
متوجه نكنند , چون شيطان در كمين است .
يك وقت مى گوئيم فلان نماز صحيح است . همان نمازى كه وقتى تمام شد صورتش
سياه است و به نمازگزار مى گويد : تو مرا ضايع كردى خدا تو را ضايع كند . و يك
وقت هم صورتش سفيد است و روشن و مى گويد : تو مرا حفظ كردى خدا تو را حفظ كند
. اگر نمازگزار به حضور خداى سبحان براى نماز ايستاد همه اطراف او را فرشتگان
فرا مى گيرند كه مبادا شيطان گزندى به او برساند , چون شيطان در كمين نماز , و
روزه است , و نشانى او كمين كارهاى خير است , در
[17]اسدالغابه فى معرفة الصحابه , سفينة البحار , ماده عبد .