responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 147
بنده اى مورد عنايت خداوند شد( : بصره عيوبها و دواء ها ) [10] خداوند عيب و بدى دنيا را نشان او مى دهد . انسان اگر مواظب بيدارى هاى خود نباشد خواب هاى خوب نصيب او نمى شود( . و ارفعوا اليه ايديكم بالدعاء فى اوقات صلواتكم فانها افضل الساعات ينظر الله تعالى فيها بالرحمه الى عباده ) . پس ماه مبارك رمضان كه ساعت هاى او بهترين ساعت هاى ايام سال است , آن لحظه نمازش بهترين لحظه هاى ايام ماه مبارك رمضان است , خداى سبحان با نگاه رحمت بندگانش را در حالت نماز مى نگرد( . يجيبهم اذا ناجوه ) . اگر كسى خدا را مناجات [11] كرد , خداوند هم جواب مى دهد( . و يلبيهم اذا نادوه ) . و اگر بنده احساس دورى كرد و ندا داد خداوند لبيك مى گويد . نظير آنچه كه درباره حضرت يونس سلام الله عليه آمده است : و ذا النون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر عليه فنادى فى الظلمات ان لا لله الا انت .

انسان وقتى در خطر افتاد , احساس دورى مى كند .

( و يستجيب اذا دعوه ) . استجابت مى كند هنگامى كه او را بخوانند . آنگاه فرمود( : ايها الناس ان انفسكم مرهونة باعمالكم ففكوها باستغفاركم ) . مردم شما آزاد نيستيد , جانتان در گرو كارهاى شما است . يعنى اين كارهائى كه انجام داديد يك قفسى و طنابى از كارهايتان ساخته ايد كه دست و بال خود را با آن قفس و طناب بسته ايد , پس شما در رهن و گرو هستيد .

كسى كه بدهكار است گرو مى سپارد . در ديون مادى اگر كسى مالى به كسى بدهكار باشد , متاعى مثلا خانه و فرش را گرو مى دهد , اما اگر كسى از لحاظ عقيده و اخلاق و عمل صالح بدهكار باشد , ديگر با مال قابل گرو نيست , اين جا خود شخص را گرو مى گيرند .


[10]فى وصايا الرسول لابى ذر : يا اباذر ! ما زهد عبد فى الدنيا الا اثبت الله الحكمة فى قلبه و انطق بها لسانه و بصره عيوب الدنيا و دائها و دوائها و اخرجه منها سالما الى دارالسلام .

مجموعه ورام , ج 2 , ص 57 .

[11]مناجات و نجوى يعنى آهسته در مقابل مناجات آن كس كه فرياد از دور مى كشد را منادات گويند .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست