بنده اى مورد عنايت خداوند شد( :
بصره عيوبها و دواء ها
) [10] خداوند عيب و بدى دنيا را نشان او مى دهد . انسان اگر مواظب بيدارى
هاى خود نباشد خواب هاى خوب نصيب او نمى شود( .
و ارفعوا اليه ايديكم بالدعاء فى اوقات صلواتكم فانها افضل الساعات ينظر
الله تعالى فيها بالرحمه الى عباده
) . پس ماه مبارك رمضان كه ساعت هاى او بهترين ساعت هاى ايام سال است ,
آن لحظه نمازش بهترين لحظه هاى ايام ماه مبارك رمضان است , خداى سبحان با
نگاه رحمت بندگانش را در حالت نماز مى نگرد( .
يجيبهم اذا ناجوه
) . اگر كسى خدا را مناجات [11] كرد , خداوند هم جواب مى دهد( .
و يلبيهم اذا نادوه
) . و اگر بنده احساس دورى كرد و ندا داد خداوند لبيك مى گويد . نظير آنچه كه
درباره حضرت يونس سلام الله عليه آمده است :
و ذا النون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر عليه فنادى فى الظلمات ان لا لله
الا انت
.
انسان وقتى در خطر افتاد , احساس دورى مى كند .
(
و يستجيب اذا دعوه
) . استجابت مى كند هنگامى كه او را بخوانند . آنگاه فرمود( :
ايها الناس ان انفسكم مرهونة باعمالكم ففكوها باستغفاركم
) . مردم شما آزاد نيستيد , جانتان در گرو كارهاى شما است . يعنى اين كارهائى
كه انجام داديد يك قفسى و طنابى از كارهايتان ساخته ايد كه دست و بال خود را
با آن قفس و طناب بسته ايد , پس شما در رهن و گرو هستيد .
كسى كه بدهكار است گرو مى سپارد . در ديون مادى اگر كسى مالى به كسى بدهكار
باشد , متاعى مثلا خانه و فرش را گرو مى دهد , اما اگر كسى از لحاظ عقيده و اخلاق
و عمل صالح بدهكار باشد , ديگر با مال قابل گرو نيست , اين جا خود شخص را گرو
مى گيرند .
[10]فى وصايا الرسول لابى ذر :
يا اباذر ! ما زهد عبد فى الدنيا الا اثبت الله الحكمة فى قلبه و انطق بها
لسانه و بصره عيوب الدنيا و دائها و دوائها و اخرجه منها سالما الى دارالسلام
.
مجموعه ورام , ج 2 , ص 57 .
[11]مناجات و نجوى يعنى آهسته در مقابل مناجات آن كس كه فرياد از دور مى كشد
را منادات گويند .