سخن سنج مى تواند نشانگر خامى يا پختگى آن گوينده باشد . چنانكه نشانه سلامت يا
شكستگى او نيز هست , منتها تشخيص اين محاسن و معايب در اختيار هر كسى نيست
.
خداوند به رسول الله ( ص ) فرمود : منافقين كه حرف مى زنند تو از لحن آنها
مى فهمى و آن ها را مى شناسى( .
ولتعرفنهم فى لحن القول
) ( 30 , محمد ) .
در رابطه با سخن , اين كلام والاى علوى نيز قابل ملاحظه است( :
المرء مخبوء تحت لسانه
) ( 148 حكمت[ . ( انسان زير زبانش نهان شده] . همين كه زبان باز شد و
شروع به سخن كرد آن گوينده شناخته مى شود . البته يك دقت خاصى لازم است تا انسان
گوينده را از سخن اش بشناسد .
اگر چنانچه جان نور داشت , حرف نورانى و روشن مى شود , برخورد نورانى و
روشن مى شود . رفتار نورانى و روشن مى شود , آن آيه يى كه از سوره انعام گفته شد
آيه( 122
أومن كان ميتا فاحييناه . . .
) آيا آن كسى كه مرده بود , و ما او را به وسيله قرآن زنده كرديم( .
وجعلنا له نورا يمشى به فى الناس
) , براى او نورى قرار داديم كه با آن نور در بين مردم حركت مى كند . اين آيه
كريمه از ما زندگى روشن مى خواهد يعنى انسان هم زنده باشد و هم روشن . كسى كه
ادب الهى را رعايت نمى كند مرده يى است تاريك و كسى كه ادب الهى را رعايت
مى كند . زنده يى است روشن .
در سوره يس آيه 70 فرمود( :
لينذر من كان حيا و بحق القول على الكافرين
) ( اين قرآن و رسول اكرم ) ( ص ) كسى را انذار [1] مى كند كه