responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ياد معاد نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 243
تشخيص فجور و تقوى خلق كرده اند . اگر كسى اين سرمايه را به باد داد و راه فساد را طى كرد و خود محور شد اسفل السافلين خواهد بود . و اگر آن سرمايه را شكوفا كرد و با آن سرمايه تجارت كرد , طبعا سودمند خواهد بود . حال يك محكمه و حاكمى لازم است تا ميان آن دو گروه تميز قايل شود . لذا فرمود( : فلهم اجر غير ممنون ) [1] . ممنون يعنى مقطوع و غير ممنون يعنى قطع ناشدنى . فرمود : اجر اين ها ابدى و جاويد است .

با توجه به اين كه در عالم نظم هست پس روز جزا و معادى هم هست تا به حساب اين دو گروه رسيدگى شود . و بين اين دو گروه فرق گذاشته شود . چون تو حرف مستدل و منطقى دارى . چه كسى حرف تو را تكذيب مى كند .

اينها كه قيامت را تكذيب مى كنند آيا در عالم قايل به نظم هستند يا نه ؟ حساب و كتابى در عالم مى بينند يا نه ؟ اگر هر كس هر چه خواست انجام داد و به حساب او رسيدگى نشد , در چنين عالمى هرج و مرج نمى باشد ؟ پس اگر عالم هرج و مرج نيست پس تو حرف منطقى و مستدلى دارى . تو مى گويى خدايى هست([ مالك اليوم الدين ([ . [2] [( فما يكذبك بعد بالذين ]( [3] . چه كسى تكذيب ات مى كند ؟( . أليس الله بأحكم الحاكمين ) [4] . آيا خداوند بهترين حكم كننده ها نيست ؟ پس اگر محكمه قيامت هست به ياد قيامت بوده و سبكبار باشيد تا نجات پيدا كنيد .


[1]سوره تين آيه 6 .

[2]سوره فاتحه , آيه 3

[3]سوره تين , آيه 7

[4]سوره تين , آيه 8

نام کتاب : ياد معاد نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 243
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست