نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 31
پيوند نصرت و محبت برقرار نشود .
البته آنها كه خارج از دين اند دو دسته اند . دسته اول كسانى هستند كه قابل
زندگى مسالمت آميز مى باشند , لذا با آنها روابط حسنه برقرار مى شود , و هر چند
كه دوستى و محبت آنها نبايد در دل جاى گيرد . اما دسته دوم كسانى هستند كه در
صدد ايذاء دينى مسلمين مى باشند . نسبت به اين دسته علاوه بر عدم محبت بايد اعلان
انزجار و دشمنى نيز انجام شود .
اگر مسلمين به اين فرمان قرآن كريم توجه نكرده , و نسبت به كفار گرايش پيدا
كنند , در اين صورت از گروه آنان به حساب خواهند آمد , ليكن اگر حدود تبرى را
به نيكى رعايت كنند , شايسته آن مى شوند كه منصوبين الهى را به عنوان اولياء خود
پذيرفته , و در تحت ولايت و سرپرستى آنها درآيند .
چون در اين گونه از امور , نفى مقدم بر اثبات است , لذا ابتدا تبرى را مطرح
نموده فرمان قطع رابطه با كفار را مى دهد , آنگاه تولى را توضيح مى دهد . هر چند
كه تولى از آن جهت كه ريشه در فطرت آدمى دارد , بر تبرى كه امرى عارضى است
مقدم است . تقدم تولى بر تبرى , همانند تقدم توحيد بر شرك است .
در كلمه توحيد( لا اله الا الله) به حسب ظاهر , نفى( لا اله) , بر
اثبات( الا الله) مقدم داشته شده است , ليكن چون( الا) به معناى
استثناء نيست , تا جمله( لا اله الا الله) به دو جمله منحل شود , بلكه به
معناى( غير) است , از اينرو مجموع كلمه توحيد بيش از يك جمله نمى باشد .
به اين معنا كه غير از( الله) كه فطرت
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 31