نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 11
تمام مراحل نتواند مبناى فكرى خود را حفظ كند , لذا در نيمه راه همراه صاحب
نظرى حركت مى كند كه داراى مبناى اول است . چنان كه ممكن است يك صاحب نظر
متضلع كه مبناى دوم را پذيرفته است , در تمام مراحل , زير بناى فكرى خود را حفظ
كند و تمام راه را با همفكران خاص خود بپيمايد و هرگز رفيق نيمه راه نباشد , و
يار نيمه راه نيز نگيرد .
5 - گروهى از لحاظ انسان شناسى چنين مى پندارند كه جامعه بشرى بدون مصلح غيبى
راه سعادت را نمى پيمايد . لذا اصل وحى و نبوت و رسالت را ضرورى دانسته , و
هدايت جامعه بشرى را مرهون پيامبر معصوم - عليه السلام - مى دانند , و هرگونه
تشكلى را بدون رهبرى معصومانه پيامبر بى ثمر مى شمارند , ليكن همين جامعه پيامبر
ديده را بعد از ارتحال آن حضرت بى نياز از رهبر معصوم دانسته , و صرف قرآن را
كافى شمرده , و احتياجى به مبين معصوم و راهنماى منصوص از طرف خدا نمى بيند ,
و با شعار( حسبنا كتاب الله) نه تنها خود را بعد از ارتحال پيامبر نيازمند
به رهبر منصوص نمى دانند , بلكه در مقابل پيامبر - صلى الله عليه و آله - به
اجتهاد پرداخته , و جلو پيشنهاد و دستور او را مى گيرند , و سخن آن حضرت را در
كام وى محبوس كرده و امت اسلامى را ناكام مى كنند .
اين طرز تفكر , ناخودآگاه برخاسته از همان تفكر بى نيازى ممكن از مبدء فاعلى
در مرحله بقاء است , كه اگر ضرورت حدوث برطرف شد , ديگر احتياجى در مقام
بقاء نيست .
گروه ديگر , انسان شناسان الهى اند كه هرگز جامعه بشرى را از
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 11