نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 10
پرتو هدايت آنان خطوط اصلى آن به خوبى بيان مى گردد ﴿ قد تبين الرشد من الغى﴾
- بقره]( 256 : , و چون شناخت عصمت مدعيان بالاصاله رهبرى مقدور توده
انسان ها
نيست , بايد توسط علامت عقلى و دلالت تام همانند معجزه ثابت گردد , سپس با
تنصيص همان معصوم كه رهبرى وى به اعجاز ثابت شده است , رهبرى معصوم ديگر
ثابت شود . چنان كه رهبرى معصوم دوم نيز با اعجاز وى قابل اثبات مى باشد . و
معجزه حجت برهانى است نه حجت ظنى و عامى .
4 - تفكر الهى درباره انسان همانند تفكر الهى درباره موجودهاى ديگر است .
برخى از متفكران الهى بر اين پندارند كه هر پديده در اصل حدوث خود نيازمند به
مبدء فاعلى بوده و بدون سبب نخست يافت نمى شود , و چون با تحقق آن شى ء , وصف
حدوث بر طرف مى گردد و نوبت بقاء فرا مى رسد , لذا آن موجود به حال خود واگذار
شده و مسؤوليت دوام وى به عهده خودش مى باشد و در بقاء محتاج به سبب نيست .
و بعض ديگر از فرزانگان صاحب نظر بر اين باورند كه سبب نياز به مبدء فاعلى
همانا فقر ذاتى موجودى است كه هستى او عين ذاتش نمى باشد . لذا فرقى بين حدوث
و بقاء نيست , و در هر حال محتاج به سبب نخست يعنى واجب الوجود خواهد بود , و
از طرف ديگر , مبدء نخست هرگز او را به حال خود رها نمى كند .
اين دو طرز تفكر كه دو نحوه جهان بينى الهى است , در عين اشتراك در بعضى از
معارف دينى , تفاوتهاى مهمى را به همراه دارد . ممكن است يك صاحب نظر كه
داراى مبناى دوم است در
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 10