الصالحين
]( آن خدائى كه متولى صالحان است . يعنى من در اثر اعتصام به اين قرآن و حبل
الله , صالح گشتم و هر كه صالح باشد , تحت ولايت خداست .
دو صغرى و كبرى را حضرت در اين جمله بيان مى كند . يكى اينكه خدا قرآن را
فرستاد و هر كه آنرا اخذ كند , صالح مى شود و من قرآن را اخذ كردم , پس صالح
شدم . دوم اينكه , هر كس صالح بشود , در تحت ولايت خداست و من صالح شدم ,
لذا در تحت ولايت خدا هستم .
در بحثهاى قبل نيز ملاحظه شد كه خدا اين قرآن را از نزد خود آويخت , نه اينكه
آن را انداخت . يك سمت قرآن به دست خداست و سمت ديگر را به صورت طناب
آويزان نمود و به ما فرمود : اين طناب را بگيريد و بالا بيائيد :
و اين دو اصلى كه باعث تشكيل دو قياس گرديد , مختص پيغمبر اكرم صلى الله
عليه وآله نيست . راه براى همه باز است , منتها هر كس بهتر اين راه را طى
كند , بهره بيشترى مى برد . قرآن براى همه آمده و در دسترس همه قرار گرفته است
, و هر كس راه صلاح را طى كند , به اندازه طى آن راه از ولاء الهى برخوردار است
. البته آن عاليترين درجه , مخصوص حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله وسلم است
.