(
فاليوم لايؤخذ منكم فدية ولا من الذين كفروا ماويكم النار هى موليكم وبئس
المصير
) .
اگر كسى به سمت باطل رفت , در حقيقت در تحت ولايت آتش است . آتش مولاى
اوست و او ولى النار است . چون او محب معصيت بود و شيطان هم او را به محبت
گناه , وادار مى كرد .
اتحاد قرب و ولايت از لحاظ نتيجه
پس از روشن شدن ولايت حق و باطل و راه رسيدن به هر دو و ذكر نتيجه هر كدام ,
به اين بحث مى رسيم كه همه آياتى كه بيانگر اعمالى است كه انسان را به خدا
نزديك مى كند , آنها راههاى اثبات ولايتند . جامع همه اينها در سوره مباركه
اعراف آيه 196 , از زبان مبارك رسول الله صلى الله عليه وآله بيان شده است :
(
ان وليى الله الذى نزل الكتاب وهو يتولى الصالحين
) .
البته اين ولايت اخص است كه در انسانهاى مؤمن متعارف و متوسط نيست , بلكه
در مورد رسول اكرم صلى الله عليه وآله و انبياء الهى است . مى فرمايد : همانا
ولى من خداوندى است كه قرآن را فرو فرستاده است . اين تعليق حكم بر وصف مشعر
به عليت است . مى فرمايد : ولى من خدائى است كه قرآن را نازل كرده است .
معلوم مى شود راه ولاء , راه قرآن است , آنگاه مى فرمايد([ :
وهو يتولى