نسبت به آن كمالات عينى نتيجه گرفته شود . البته فرشتگانى هستند كه مؤيد و مدبر
امور بوده , و داراى مقام قداست مى باشند , ليكن روح انسانى نيز پس از طى
درجات به همان مقام قدس راه مى يابد . نشانه اين مدعا جوابى است كه امام صادق
عليه السلام در پاسخ أبوبصير بيان مى فرمايد . [13] أبوبصير سؤال مى كند , منظور
از روح در كريمه شريفه(
و أرسلنا اليك روحا من أمرنا ماكنت تدرى ما الكتاب ولا الايمان
) [14] كدام روح است ؟ امام عليه السلام در پاسخ مى فرمايد : آن روح كه
خداوند بر رسول خود ارسال مى فرمايد , روحى اعظم از جبرائيل و اسرافيل سلام الله
عليهما است . ارسال اين روح كه اعظم از فرشته وحى است به سبب فرشته نيست ,
بلكه به نفخه الهى است , كه در جان رسول اكرم صلى الله عليه وآله واقع مى گردد
.
از آنچه گذشت دانسته مى شود آن تأييد كه به روح القدس براى حضرت عيسى عليه السلا
م در كودكى واقع شد , با طى سريع درجات روح انجام شده است , زيرا كه
سرعت در طى چه در زمان و چه در مكان و چه در درجات ممكن است , آنچه كه غير
ممكن است , اين است كه درجات عاليه بدون طى درجات قبلى حاصل گردد , زيرا
طفره در همه اقسام محال است .
[13]اصول كافى , باب الروح التى يسدد الله بها الائمة عليهم السلام , حديث 1 .