responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نصوص الحکم برفصوص الحکم نویسنده : حسن زاده الآملي، الشيخ حسن    جلد : 1  صفحه : 293
است و او را از جانب بالا باز نداشته است .

پس هرگاه از اين امور روى گردانيد و رو بسوى عالم امر آورد ملكوت اعلى را مينگرد و بلذت عليا مى رسد .

بيان : در اين فص مبرهن مى گردد كه روح انسانى مدرك معنى صرف و قابل اعتلاى به ملكوت اعلى و ارتقاى به لذت عليا است . صقال بالكسر زدودگى , اسم است ( منتهى الارب ) . صقال و صيقل : مصقل زدن كارد و شمشير و مثل آن را تا روشن شود ( كنزاللغة ) . نقض : تكانيدن فرش و جامه بجهت ازاله غبار از آنست و به عبارت ديگر : فرش تكانى و گردگيرى كردن است .

الطبع بالتحريك الدنس . يقال منه طبع الرجل بالكسر و طبع ايضا بمعنى كسئل . و طبع السيف أى اعلاه الصداء . ( الصحاح ) .

طبع بالكسر زنگ . طبع بالتحريك گناه و عيب و هر قبيحه كه باشد و زنگ و زنگ گرفتن شمشير و جز آن . و ريمناك شدن مرد و كاهل و دون همت گرديدن او و الفعل من سمع ( منتهى الارب ) .

اجنحه ملائكه

پيش از اين گفتيم كه يكى از ادله بر تجرد نفس ناطقه اين است كه انسان مدرك كليات است وكليات معانى و حقايق مجرد از ماده و از توابع ماده اند لذا بهيچوجه تجزيه و تقسيم در آنها راه ندارد لاجرم مدرك آنها نيز بايد مجرد از ماده و غواشى آن باشد و گرنه لازم آيد تقسيم و تجزيه مفاهيم كليه صرفه و معانى مجرده محضه چنانكه بتفصيل بيان شده است .

اين قوه بنام عقل نظرى است كه آنرا قوه بينش نيز گويند . اين قوه و قوه عقل عملى كه آنرا قوه كنش هم گويند براى سيمرغ جان بمنزله دو بالند كه بقول جناب متأله سبزوارى

يبدوجنا جا العقل عن لاهوت *** يأوى لاوج القدس من ناسوت

نام کتاب : نصوص الحکم برفصوص الحکم نویسنده : حسن زاده الآملي، الشيخ حسن    جلد : 1  صفحه : 293
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست