ولى متقى از بهشت آماده هم مى گذرد , در عين حال كه از بهشت آماده بهره مى برد ,
از اين بهشت بالاتر مى رود ( ,
ازلفت الجنه للمتقين
) [27] ( ,
اعدت للمتقين
) [28] , از آيات ياد شده مطلب ديگرى هم استفاده مى شود و آن اينكه بهشت
, الآن موجود و مزين و آرايش شده است , همه شؤونش پرداخته است , منتظر اهل
تقواست و گذشته از اين استدلال لفظى و نقلى دليل عقلى بر وجود بالفعل بهشت چنين
اقامه مى شود كه تحقق سير و سفر , بدون تحقق مقصد معنا ندارد , يعنى ممكن نيست كه
حركت بالفعل متوجه امر معدوم باشد , خلاصه آنكه انسان كريم و با تقوا به
سمت بهشتى حركت مى كند كه الان موجود و آماده است و بسيار هم وسيع است كه(
عرضها السموات و الأرض اعدت للمتقين
) [28] اين بهشت وسيع , نمونه يك بهشت بالاترى است كه متقيان به سمت او
در حركتند , آن بهشت ديگر چيست ؟ خدا مى داند .
خلاصه اين بهشت معروف , نشانه اى از آن مقصود دور است . در سوره مباركه رعد
مى فرمايد :
(
مثل الجنه التى وعد المتقون تجرى من تحتها الانهار اكلها دائم و ظلها , تلك
عقبى الذين اتقوا و عقبى الكافرين النار
) [29]
فرمود : مثل آن بهشت موعود اهل تقوا , همانا بهشتى است كه