responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 93
ولى متقى از بهشت آماده هم مى گذرد , در عين حال كه از بهشت آماده بهره مى برد , از اين بهشت بالاتر مى رود ( , ازلفت الجنه للمتقين ) [27] ( , اعدت للمتقين ) [28] , از آيات ياد شده مطلب ديگرى هم استفاده مى شود و آن اينكه بهشت , الآن موجود و مزين و آرايش شده است , همه شؤونش پرداخته است , منتظر اهل تقواست و گذشته از اين استدلال لفظى و نقلى دليل عقلى بر وجود بالفعل بهشت چنين اقامه مى شود كه تحقق سير و سفر , بدون تحقق مقصد معنا ندارد , يعنى ممكن نيست كه حركت بالفعل متوجه امر معدوم باشد , خلاصه آنكه انسان كريم و با تقوا به سمت بهشتى حركت مى كند كه الان موجود و آماده است و بسيار هم وسيع است كه( عرضها السموات و الأرض اعدت للمتقين ) [28] اين بهشت وسيع , نمونه يك بهشت بالاترى است كه متقيان به سمت او در حركتند , آن بهشت ديگر چيست ؟ خدا مى داند .

خلاصه اين بهشت معروف , نشانه اى از آن مقصود دور است . در سوره مباركه رعد مى فرمايد :

( مثل الجنه التى وعد المتقون تجرى من تحتها الانهار اكلها دائم و ظلها , تلك عقبى الذين اتقوا و عقبى الكافرين النار ) [29]

فرمود : مثل آن بهشت موعود اهل تقوا , همانا بهشتى است كه


[27]- سوره شعراء , آيه 90

[28]- سوره آل عمران , آيه 133

[29]- سوره رعد , آيه 35

نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست