responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 214
جهنم هراسناك و نالانند , با اينكه بر اساس محبت , خدا را بندگى مى كنند و به مقام احرار نائل گشته اند . اين عجز و لابه به آن معنى نيست كه مقام آنان در حد ترس از جهنم است , زيرا كسى كه به مقام شوق خدا رسيد , هم ترس از جهنم را دارد , و هم اشتياق به( جنات تجرى من تحتها الانهار ) اما پايگاه اصليش همان محبت خداست . پس نبايد گفت اگر كسى به مقام احرار رسيد , چرا مى گويد( : ابكى لضيق لحدى ) [7] , چون او , هم براى ضيق لحد و قبر مى نالد و هم براى هجران حق مى سوزد .

نتيجه اينكه : بيان حضرت على - عليه السلام - كه فرمود : من نفسم را با تقوا تمرين مى دهم تا در روز خوف اكبر در امان باشد , بيان نهائى آن حضرت نيست . چون خداى سبحان متقين را , هم در مقام امين جاى مى دهد , و هم( في مقعد صدق عند مليك مقتدر ) [8]

در پايان سوره مباركه قمر مى فرمايد( : إن المتقين في جنات و نهر ) [9] اين بهره جسمانى و بهره حسى آنهاست . آنگاه مى فرمايد( : في مقعد صدق عند مليك مقتدر ) نزد مليك مقتدر جايگاه صادقانه دارند . اينان چون قدم صدق داشتند , جايگاه و مجلس صدق هم دارند . قدم صدق اينان را در آغاز سوره يونس بيان نمود كه( إن لهم قدم صدق عند ربهم ) [10] اما جايگاه و قعود صدق را در اين آيه كريمه سوره قمر وعده مى دهد , و اين مربوط به جنت عقلى و جنت روحانى


[7]- مفاتيح الجنان , دعاى ابوحمزه ثمالى

[8]- سوره قمر , آيه 55

[9]- سوره قمر , آيه 54

[10]- سوره يونس , آيه 2

نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 214
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست