شاگردى بپذيرد , معلوم مى شود اين شخص از كرامت الهى برخوردار است , همان طور
كه اگر علمش را از كسى باز بدارد , معلوم مى شود كه او نزد خدا از كرامت
برخوردار نيست .
اين همان بيان نورانى حضرت اميرالمؤمنين - سلام الله عليه - است كه(
اذا , ارذل الله عبدا حظر عليه العلم
) [3] يعنى اگر كسى در پيشگاه خداى سبحان , به عنوان يك فرد رذيل معرفى
شود
, خداى سبحان توفيق فراگيرى علم را از او مى گيرد , و در نتيجه علاقه اى به مطالعه
و كتاب و درس و بحث پيدا نمى كند , بلكه مى گويد همين مقدار درس براى ما كافى
است كه البته در آينده نزديك همين مقدار اندك را نيز فراموش خواهد نمود .
اين هشدارى است كه اگر نسبت به فراگيرى علم , بى ميل باشيد , بدانيد كه از
كرامت عند الله برخوردار نيستيد . خداى سبحان كسى را از كرامت محروم مى كند
كه او خود را از تقوا محروم كرده باشد . ممكن نيست انسانى در مسير تقوا باشد ,
و خداى سبحان او را كريم نكند , و ممكن نيست كسى از كرامت الهى برخوردار باشد
و خداى سبحان درهاى علم را به روى او باز نكند .
بر اين اساس در بيانات اميرالمؤمنين - سلام الله عليه - آمده است كه بكوشيد
جانتان را با تقوا تمرين بدهيد . زيرا راه رسيدن به كرامت , تقواست , و چون
تقوا يك ملكه نفسانى است بدون تمرين حاصل نمى شود , و از آنجا كه ملكات نفسانى
بر دو پايه علم و عمل