خلافت شايسته ام . چون هيچ كس مثل من به حق دعوت نكرد و به صله رحم و عائده كرم
فرانخواند( . عائده كرم) يعنى چيزى كه در اثر پيروزى ما عائد شما مى شود ,
همانا كرامت است , ما شما را كريم مى كنيم .
در نامه 31 كه براى حسن بن على - سلام الله عليهما - مرقوم فرمود , چنين آمده
است( :
و ان استطعت ان لا يكون بينك و بين الله ذو نعمه فافعل
)
پسرم ! اگر توانستى روح بزرگوارى را در خود تقويت كنى كه به وسيله ديگران نان
نخورى , اين كار را انجام بده . يعنى نگوئى كه گرچه خدا رازق است ولى وسيله
هم لازم است . چون خدا بى وسيله هم رازق است . اين كه گفته اند وسيله لازم است ,
يعنى كار خود آدم وسيله باشد , نه زيد و عمرو , پس چشمت به دست وجيب احدى
نباشد(
فانك مدرك قسمك و آخذ سهمك و ان اليسير من الله سبحانه اعظم و اكرم من
الكثير من خلقه و ان كان كل منه
) اگر چه آنچه مع الواسطه به تو مى رسد آنهم از خداست , اما او با كرامت
نيست .
آن( روزى) كه به دست زيد و عمرو بسته است , روزى كريمانه نيست , بكوش
رزق كريمانه فراهم كن . رزق كمى كه بلاواسطه برسد اعظم و اكرم از زياد مع الواسطه
است , گرچه بلاواسطه و مع الواسطه همه از خداست .
در مسائل انتخاب كارگزاران يك نظام , به مالك اشتر فرمود : حكمت را بر
اساس كرامت استوار نموده , كارمندان كريم انتخاب كن ( ,
ثم انظر فى امور عمالك فاستعملهم اختيارا
) اگر خواستى به كسى كار بدهى اول او را آزمايش كن اگر ديدى اهل