responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 170
اين نه به آن معنى است كه تقوا فقط از راه عمل صالح حاصل ميشود , و علم در حصول آن دخيل نيست همان طور كه آيات ديگرى كه تقوا را در سايه معرفت و علم مى دانند به آن معنى نيست كه عمل صالح در آن دخالتى ندارد , بلكه , يك طائفه از آيات , توقف تقوا بر عمل صالح را بيان مى كند و طائفه ديگر از آيات توقف تقوا بر علم و معرفت صحيح را بازگو مى كند , و چون علم دو رشته است ( , علم حصولى و علم حضورى يا شهودى) تقوا هم به دو قسم تقسيم مى شود . بدين معنى كه تقواى علمى , هم از راه علم شهودى حاصل مى شود , و هم از راه علم حصولى , يعنى از طريق تصور و تصديق و برهان . و قرآن كريم كه انسانها را به تحصيل كرامت و تقوى دعوت مى كند , آيات متعددى درباره تحصيل تقوا به وسيله علم حصولى , و علم شهودى دارد , كه نمونه آنها انشاء الله يكى پس از ديگرى مطرح مى شوند .

توقف تقوى بر عمل صالح

اما در مورد توقف تقوا بر انجام كارهاى واجب , در سوره مباركه بقره , آيه 21 چنين مى فرمايد :

( يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم و الذين من قبلكم لعلكم تتقون )

در اين آيه , تقوا را متوقف بر عبادت الله دانسته و فرموده است اطاعت خدا زمينه حصول تقوا را فراهم مى كند .

همچنين آيه 177 سوره مباركه بقره بسيارى از تكاليف الهيه

نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 170
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست