نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 16
ندارد , و برهانى اينچنين با عرفانى آنچنان مخالف نيست و , اين كلامى كامل و در
غايت اتقان و ايقان است .
و همچنين در باب ششم نفس اسفار پس از اقامه براهين عقلى بر تجرد آن , در
تمسك به ادله سمعيه نيز بر اين مطلب چنين فرموده است( : فلنذكر ادلة
سمعية
لهذا المطلب حتى يعلم ان الشرع و العقل متطابقان فى هذه المساله كما فى سائر
الحكميات , و حاشى الشريعة الحقة الالهية البيضاء ان يكون احكامها مصادمة
للمعارف اليقينية الضرورية , و تبا لفلسفة يكون قوانينها غير مطابقة للكتاب
و السنة) ( ج 4 ط 1 اول فصل دوم باب 6 ص 75 )
يعنى عقل و شرع در تجرد نفس ناطقه هم زبانند , چنانكه در ديگر مسائل حكمت هم
, و از شريعت الهى دور است كه احكام آن با معارف يقينى ضرورى سازگار نباشد
. و نابودى باد مر آن فلسفه را كه قوانين آن مطابق با كتاب و سنت نباشد .
يعنى قرآن و عرفان و برهان از هم جدايى ندارند . آرى سخن راسخ در علم و جامع
بين نظر و برهان و بين كشف و وجدان چنين است , شيرينتر اين كه صاحب فتوحات
مكيه در آخر باب دوازدهم آن در بيان كريمه
و ان من شيئى الا يسبح بحمده
( اسراء 44 ) مى فرمايد( : و نحن زدنا مع الايمان بالاخبار الكشف) و , صاحب
اسفار در فصل شانزدهم موقف هشتم الهيات آن در بيان همين آيه مى فرمايد( : و
نحن بحمدالله عرفنا ذلك بالبرهان و الايمان جميعا) ( فتوحات مكيه ص 345ج 2
ط اخير مصر و اسفارج 3 ص 139 ط 1 ) .
آن عارف بالله گفته است كه ما علاوه بر ايمان به فرموده شرع , به حسب كشف
نيز جميع اشياء را حى ناطق يافته ايم , و اين حكيم متاله گفته است كه ما علاوه
بر ايمان به فرموده شرع , به حسب برهان نيز جميع اشياء را حى ناطق يافته ايم .
پس بدان كه قرآن و عرفان و برهان از هم جدايى ندارند .
و نيز صاحب اسفار در آخرين فصل الهيات آن كه در توفيق بين شريعت و حكمت در
دوام فيض بارى تعالى و حدوث عالم عنوان نموده است چنين فرموده است :
فصل فى طريق التوفيق بين الشريعة و الحكمة فى دوام فيض البارى و حدوث
العالم
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 16