نام کتاب : انسان کامل از ديدگاه نهج البلاغه نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 190
و در عالم صغير مظاهر و اسمايى است كه در روح گفته آيد .
و ان شئت قلت : طبيعت در استكمالات ذاتيه اش يعنى طريق سلوكش تا به غايت
جمعيه رسيدن , هر حق و حقيقتى را كه ممكن است بدانها متصور و متحقق گردد , بايد
استيفا كند . زيرا طبيعت تا هر حقى از حقوق جماديه را استيفا نكرد , ورود و
دخولش در ادنى درجه نباتيه متصور نيست . و همچنين از نباتيه به حيوانيه , و
از حيوانيه به حيوانيه انسانيه , سپس الى ماشاء الله . و از اين سخن , سر اينكه
انسان كامل ختمى , غايت در نظام كلى اعلى و جامع همه حقائق عالميه است ظاهر
مى گردد
([ لا يعزب عنه مثقال ذره فى السموات و لا فى الارض]) . . .
. [1]
طفره مطلقا محال است
و علت استيفاى مذكور اين است كه طفره مطلقا چه در ماديات و چه در معنويات
محال است . شى ء تا از حدود جسميه و جماديه و نباتيه نگذشت به نخستين درجات
عقليه نمى رسد . نقل از وجود مادى تا به وجود عقلى اولا نقل به عالم حس و پس
از آن نقل به عالم خيال و پس از آن انتقال به عالم عقل است . محال است كه
نفس از