نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 97
علاجيه مى نامند . به وسيله اين دسته از اخبار قسمت مهمى از مسائل بنيادى
اجتهادى , تحقق مى يابند و اين نمايانگر اين است كه مسائل اجتهادى در سطحى
وسيع به وسيله خود امامان ( ع ) مطرح شده است و در واقع بنيادهاى اجتهاد را
آنان استوار كرده و مبادى و قواعدش را تعليم فرمودند .
تاريخ نشانگر اين است كه هر گاه متون احاديث امامان كه در
اختيار پيروانشان قرار مى گرفت از نظر عام و خاص , مطلق و مقيد , مجمل و
مبين , ظاهر و اظهر , ظاهر و نص با يكديگر تفاوت داشته , مادامى كه بين
آنها جمع موضوعى امكان داشت مطابق قانون آن , بين آنها جمع موضوعى و آنگاه
كه بين آنها جمع حكمى امكان داشت بين آنها جمع حكمى مى كردند و از اين طريق
تعارض را از ميان آنها بر طرف مى كردند . و هر گاه بين آنها جمع موضوعى و
حكمى امكان نداشت مانند جايى كه دو نقل كاملا مختلف در مورد مساله اى
رسيده باشد راويان از ائمه ( ع ) مى خواستند كه معيارى جهت گزينش معرفى
نمايند . لذا در رفع تعارض از اين دسته از اخبار متعارضه رواياتى رسيده كه
آنها را اصوليان (( اخبار علاجيه )) ناميده اند و البته اين نوع اخبار زياد
است و بيان آنها در اينجا چندان نيازى نيست .
عوامل و علل تعارض احاديث
تعارض احاديث را نيز علل و اسبابى مى باشد كه مناسب است آنها را در اينجا يادآور شويم . از آن جمله اند :
الف ـ اختلاف اصحاب رسول خدا در استعداد و درك سخنان رسول خدا .
ب ـ اختلاف آنان در حفظ و ضبط احاديث او كه اين باعث برداشتهاى
مختلف آنان از كلمات و سخنان او مى شد و پيامد اين برداشتهاى مختلف ,
نقلهاى گوناگونى آنان از رسول خدا بود .
ج ـ عدم حضور همه اصحاب در خدمت رسول خدا در زمانى كه احكام مسائلى را بيان مى كرد .
اين مسأله سبب مى شد كه يكى از اصحاب قسمتى از بيانات او را نقل مى
كرد و ديگرى قسمتى ديگر را و سومى قسمت سوم را و گاه بعضى مطلبى را از او
نقل مى كردند و بعضى ديگر , آن را بازگو نمى كردند . بلكه گاهى خلاف آن را
از راه اجتهاد
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 97