نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 95
عدم نياز به اجتهاد در اين دوره
دومين دليل بر عدم وجود اجتهاد اين است كه شيعيان پرسشهاى خود
را به توسط مسافران و حجاج به ائمه مى رساندند و پاسخها را دريافت مى كردند
و از اين راه مشكلات خود را حل مى نمودند . پس شيعيان براى رفع مشكل خود
نياز به اجتهاد نداشتند . اين دليل نيز قابل نقد است , زيرا :
اولا ـ اين شيوه شامل همه مسائل و رويدادها نبوده , و فقط در برخى موارد اين امكان فراهم مى شده است .
ثانيا ـ پاسخ پرسشها معمولا پس از گذشت زمان طولانى به آنان مى
رسيده است كه نمى توان گفت در اين فاصله طولانى آنان بدون تكليف بوده اند .
ثالثا ـ مسافرها هميشه دسترسى به ائمه ( ع ) نداشتند , زيرا آنان
در بسيارى از زمانها در زندان خلفاى جور محبوس بوده و يا در حصر و زير نظر
بسر مى بردند , به گونه اى كه شيعيان نمى توانسته اند خدمت آنها برسند . به
عنوان نمونه :
امام صادق ( ع ) مدتى در زندان منصور بودند و هيچ كس نمى توانست با
ايشان ملاقات نمايند و زمانى هم كه در زندان نبودند تحت مراقبت شديد قرار
داشتند و كسى نمى توانست به آسانى به ايشان نزديك شود و براى تماس گرفتن
با آن حضرت حيله هاى گوناگونى بايد به كار گرفته مى شد و چه بسا شيعيان به
عنوان فروش چيزى به خانه او نزديك شده و با سختى و احتياط مسأله اى را مى
پرسيدند .
پس از آن حضرت نيز امام موسى بن جعفر ( ع ) سالهاى مديد در زندانهاى بصره و بغداد محبوس بودند تا زمانى كه به شهادت رسيدند .
در اين زمانها شيعيان چه مى كردند ؟ آيا در اين زمانها براى آنان
مسائلى رخ نمى داد ؟ حقيقت مطلب اين است در مواقع مذكور كه مسائل تازه رخ
مى داد فقيهان و راويان برجسته چون زراره و محمد بن مسلم و فضل بن شاذان و
صفوان بن يحيى و . . . از طريق اجتهاد پاسخ گوى نيازهاى فقهى شيعيان بوده
اند .
نبودن علم اصول در اين دوره
سومين دليل بر اينكه شيعيان تا زمان غيبت كبراى امام زمان در
شناخت هيچ حكمى به اجتهاد نپرداخته اند اين است : علم اصول كه پايه اجتهاد
است در شيعه وجود
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 95