نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 92
كتاب رجالش يادآور شده است .
ابوسهل نوبختى , از اصحاب امام حسين ( ع ) رساله اى در موضوع
عام و خاص تدوين نموده است , نجاشى اين رساله را نيز در رجالش يادآور شده
است .
اين تأليفات اصحاب و ياران امامان همان قواعد عامه اى بود كه به
صورت روايات نقل مى كردند , كه بعدها به گونه علمى مطرح شدند و مالا منشأ
بروز قواعد فقهى و اصولى گرديد كه اجتهاد تا به امروز بر آن قواعد مبتنى
است و آنها عبارتند از برائت , استصحاب , موازين ترجيح در روايات متعارضه ,
قواعد تخيير و حجيت خبر واحد و . . .
حاصل اينكه , اين كوششهاى بنيادى از سوى امامان , نتايج پربار و
خوبى را به دنبال داشت و اجتهاد به مثابه عنصر كشف احكام حوادث واقعه و
مسائل تازه در دامنه وسيع ترى به جريان افتاد . و در پى تمهيدات اساسى از
سوى امامان مراحل مختلف اجتهاد از حيث تدوين در دامنه گسترده تر آماده شد .
تدوين اين كتابها نمايانگر اين است كه در عصر امامان , مسائل اصولى و ابحاث اجتهادى مطرح بوده است .
ارجاع امامان به بعضى از عالمان
پنجمين دليل رواياتى است كه امامان , بعضى از پيروان خود را در
اخذ احكام , به اصحاب برجسته خود ارجاع مى دادند كه شامل حديث و فتوا مى
شود . به عنوان نمونه :
در وسائل ( ج 18 / باب 11 از ابواب صفات قاضى / حديث 34 ) آمده است
: عبدالعزيز مهتدى مى گويد از امام رضا ( عليه السلام ) سؤال كردم : ((
انى لا اقدر على لقائك فى كل وقت فمن آخذ معالم دينى فقال : خذ عن يونس بن
عبدالرحمن . ((
من هميشه نمى توانم شما را ملاقات كنم , امور دينى و مسائل شرعى خود را از چه كسى ياد بگيرم ؟ امام فرمود : از يونس بن عبدالرحمن .
البته از اين قبيل اخبار زياد است و آوردن همه آنها در اينجا ضرورتى ندارد .
منع از فتواى بدون علم
ششمين دليل بر مدعى , رواياتى است كه از فتوا دادن بدون علم منع
مى كند و نيز فتوا دادن از راه منابع غير معتبر . در وسائل ( ج 18 / باب 4
از ابواب صفات قاضى ) آمده
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 92