نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 82
جهت است كه از منابع شرعى استنباط شده اند و ديگر آنكه به دليل شرعى عمل
بر طبق آنها براى كسى كه مجتهد نباشد و عمل به احتياط نكند متعين است .
فقه و شريعت گر چه در متون علمى داراى اصطلاحات گوناگونى است
ولى اين اصطلاحات متعدد از آنجا كه به يك معناى اصيل باز مى گردد و نشأت
گرفته از اختلاف جوهرى و ذاتى نيست مشكلى را به بار نمىآورد . ( لا مشاقه
فى الاصطلاح ) .
احكامى كه در منطوق متون و منابع و پايه هاى شناخت احكام مانند
كتاب خدا و سنت رسول آمده اطلاق كلمه شرع بر آن بجاست و بر غير آن احكام
مانند احكامى كه مجتهدان از پايه هاى ديگر و حجتهاى عقلى استنباط مى كنند
اطلاق كلمه شرع شايسته نيست همان گونه كه اطلاق كلمه فقه به معناى خاص بر
آنها شايسته نمى باشد زيرا آنها آراء و نظريات اهل اجتهاد است .
گر چه در برخى از عبارات علمى و فقهى گاه چنين اطلاقى به چشم مىآيد
ولى بر ترديد اين اطلاق تا سر حد يك اصطلاح نوين پيش نرفته و به عنوان يك
اطلاق مجازى تلقى مى شود . زيرا تلاش مجتهد در به كارگيرى اصول احكام و
قواعد كليه براى شناخت حكم شرعى حوادث واقعه است و شرع و فقه نيست بلكه
منظور رسيدن به شرع و فقه است . و به تعبير ديگر چون راهى كه مجتهد مى
پيمايد راهى مشروع و مورد قبول شريعت است به اين اعتبار نتايج به دست آمده
از آن راه مشروع را شرع ناميده اند . پس اگر ( ابواسحاق شاطبى ) صاحب كتاب
(( الموافقات )) كار مجتهد را تشريع ناميده است به اين دليل بوده و مجاز به
شمار مىآيد .
بنابراين مفهوم حقيقى شرع و شريعت همان دستوراتى است كه از طرف
خداوند به وسيله امين وحى بر پيامبر نازل شده است و بر احكام استنباط شده و
از طريق مجتهدان و ضبط گرديده در رساله هاى عمليه به نحو حقيقى اطلاق نمى
شود كما اينكه فقه به معناى خاص بر آنها اطلاق نمى شود . اما وجوب عمل بر
طبق فتواى مجتهدان از احكام شرع و فقه است نه خود شرع و فقه .
نسبت فقه به معناى اخص با فقه به معناى خاص
در احكامى كه مجتهدان از متن آيات و روايات اخذ مى كنند در اين
فرض نسبت فقه به معناى اخص ( كه آراء و فتاوى مجتهدين است ) با فقه به
معناى خاص ( كهفروع عملى
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 82