نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 81
همين معنا آمده است .
3 ـ فقه به معناى اخص
فقه به معناى اخص عبارت است از اطلاق كلمه فقه بر احكامى كه
مجتهدان از راه منابع و پايه هاى شناخت احكام حوادث واقعه استخراج و
استنباط مى نمايند و به صورت فتوا در رساله هاى عمليه در اختيار ديگران
قرار مى دهند .
فقه به معناى اخص اصطلاحى است كه بعد از بيان احكام شرعى به صورت
فتواى مجتهدان شكل گرفته است و آغاز اين از زمان شيخ الطائفه مرحوم شيخ
طوسى ( 385 ـ 460 ) بوده است زيرا او در سالهاى آخر احكام شرعى و مسائل
دينى را در ضمن كتاب فقهى مانند مبسوط كه به صورت علمى تنظيم شده بود بيان
مى كرد و مانند علماء زمان پيش از خودش مثل شيخ كلينى و على ابن بابويه و
ابن قولويه كه احكام را از راه نقل سنت و ذكر روايات بيان مى داشتند تقيد
نداشته است . ( ( 1
نسبت فقه به معناى اخص با شريعت
نسبت فقه به معناى اخص با شرع نسبت عموم و خصوص من وجه است زيرا يك ماده اجتماع دارد و دو ماه افتراق .
ماده اجتماع : احكام فرعى عملى است كه مجتهد از متن آيات و احكام الهى اخذ كرده است .
ماده افتراق : اصول اخلاقى و اعتقادى و اجتماعى است كه در شرع مطرح شده و در فقه به معناى اخص مطرح نمى باشد .
ماده افتراق فقه به معناى اخص از شرع : احكام اجتهادى ظنى است كه
مجتهد از راه ادله عقلى يا نقلى به آنها دست يافته و صريح خصوص آن حكم در
لسان وحى نيامده است . كه در اين صورت بر آن احكام فقه به معناى اخص صادق
است و شرع بر آن اطلاق نمى شود مگر به گونه مجاز زيرا آنها آراى اهل اجتهاد
است نه آراء شرع و اطلاق شرع بر آنها بدين
[1]ـ شرح اين مطلب را در شماره سوم كيهان انديشه در مقاله ادوار كيفيت بيان فقه به گونه مفصل مورد بررسى و كاوش قرار داده ايم .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 81