نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 70
ولى در عين حال پيروى از او را در فرامين و دستوراتش واجب و مخالفت با او را عصيان و گناه دانسته اند .
7 ـ قابل پذيرش نبودن امر اجتهاد
هفتمين دليل بر عدم اجتهاد پيامبر ( ص ) اين است كه شرع و شريعت
مبنى بر مصالح واقعيه است و كسى غير از خداوند عالم به آنها نمى باشد پس
اگر قائل شويم كه پيامبر اكرم بعضى احكام را از راه اجتهاد و رأى شخصى بيان
كرده اين ملازمت دارد با اينكه بگوييم او با عدم اطلاع از مصالح واقعى
احكامى را بيان كرده است و چنين چيزى قابل پذيرش نيست .
8 ـ آيات قرآنى
هشتمين دليل بر اينكه پيامبر در بيان احكام كلى و نيز حوادث
واقعه صرفا تابع وحى بوده و هرگز به رأى و تفكر شخصى خود تكيه نداشته است
آيات قرآنى است كه ما برخى از آن آيات را مىآوريم :
﴿ و ما ينطق عن الهوى ان هو الا وحى يوحى ﴾ ( نجم , آيه 3 و . ( 4
يعنى پيامبر هر گز به دلخواه خود سخن نمى گويد و بر زبانش جارى نمى شود مگر آنچه خداوند به او وحى كردن است .
سخن پيامبر شامل همه احكامى است كه پيامبر بيان داشته است . خداوند
در اين آيه صريحا اعلام مى فرمايد كه آنچه بر زبان پيامبر جارى مى شود جز
وحى چيز ديگرى نيست . پس ضمير (( هو )) در آيه مباركه به نطق در آن بازگشت
دارد . بنابراين مى توان نتيجه گرفت كه هيچ حكمى را پيامبر بر اساس اجتهاد
فردى و تفكر شخصى اظهار نداشته است .
﴿و اتبع ما يوحى اليك من ربك ان الله كان بما تعملون خبيرا ﴾ ( احزاب آيه ( 2
يعنى : اى پيامبر پيروى كن آنچه را كه از ناحيه پروردگارت به سوى تو وحى شده است . همانا خداوند به آنچه انجام مى دهى آگاه است .
﴿و اذا
تتلى عليهم آياتنا بينات قال الذين لايرجون لقائنا ائت بقرآن غير هذا او
بدله قل ما يكون لى ان ابدله من تلقاء نفسى ان اتبع الا ما يوحى الى ﴾( يونس آيه ( 15
يعنى : زمانى كه آيات روشن ما براى ايشان تلاوت مى شد آنانى كه انتظار ملاقات ما را
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 70