نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 54
مى كردند , و گرنه هر كدام از راه رأى و تفكر شخصى خود حكمى را تشريع مى نمودند .
10 ـ منابع اجتهاد و تفقه
در اين دوره منابع اجتهاد و تفقه منحصر به كتاب خدا و سنت خدا
بوده و اسمى از منابع ديگر مانند اجماع , قياس , استحسان , مصالح مرسله ,
قاعده استصلاح , مذهب صحابى , شريعت سلف و . . . در ميان نبوده است . و هر
گاه در اين دوره نياز به اجتهاد براى پاسخگويى پيدا مى شد از راه به
كارگيرى اجتهاد در كتاب خدا و يا سنت رسول خدا اعم از قول و فعل و تقرير او
پاسخگويى مى شد .
همان گونه كه در مدخل بحث اشاره شد در نظريه فوق بين مجتهدان و
انديشمندان مذاهب اسلامى اختلافى وجود ندارد . از ميان مجتهدان شيعه سيد
مرتضى در كتاب اصولى خود (( الذريعه )) ( ج 1 : ص 32 ) و در ميان مجتهدان
اهل سنت , شاه ولى الله دهلوى حنفى در كتاب (( الانصاف فى سبب الخلاف )) ( ج
3 ص 212 ) و ابن قيم جوزى حنبلى در كتاب (( اعلام الموقعين عن رب العالمين
)) ( ج 2 ص 32 ) به اين مطلب تصريح نموده اند و تنها اختلافى كه بين
دانشيان مذاهب وجود دارد در اين است كه برخى از عالمان اهل سنت بر اين
اعتقادند كه سنت رسول خدا را دو سبب و منشأ بوده است : يكى وحى از جانب
خداوند و ديگرى رأى و تفكر شخصى خود پيامبر , در آن جايى كه وحى نبوده است .
( رجوع شود به كتاب الاجتهاد و التجديد ص ( 123
ولى عالمان شيعه بر اين عقيده اند كه سنت رسول خدا يك سبب و منشأ
بيش نداشته كه همان وحى از جانب خدا است و سبب دوم را كه رأى و تفكر شخصى
او براى تحقق سنت باشد نپذيرفته اند , زيرا حق تشريع از راه رأى و تفكر
شخصى براى رسول خدا نبوده و بدين جهت هيچ حكمى را از راه رأى شخصى بيان
نكرده است تا آنكه منشأ ديگرى براى پيدايش سنت دومى باشد . اين مطلب به
گونه كامل روشن خواهد شد .
11 ـ پيامبر و اجتهاد
بجاست اين بحث در چند مقام مورد بررسى قرار گيرد :
اول ـ اجتهاد پيامبر ( ص ) از راه منابع و پايه هاى شناخت معتبر شرعى , و بيان نقد اين نظريه .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 54