نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 52
باشد ولى در اين مورد معارض وجود دارد , زيرا :
در تعليقه كتاب (( ابطال القياس )) ابن حزم ظاهرى ـ پيشواى دوم
مذهب ظاهرى ( ص 15 ) ـ از پيامبر ( ص ) در روايت ديگرى بدين گونه نقل شده
است :
(( لا تقضين و لا تفضلن الا بما تعلم و ان اشكل عليك امر فقف حتى
تتبينه او تكتب الى (( يعنى : هيچگاه داورى نكن و ترجيح نده مگر نسبت به
آنچه كه علم و يقين دارى و هر گاه امرى بر تو مشكل شد توقف كن تا آن را
تبيين كنى و يا به من بنويس و حكم آن را از من جويا شو .
روايت دوم
ابن حزم در كتاب (( المحلى )) از رسول خدا ( ص ) نقل كرده كه آن
حضرت فرمود : (( اذا حكم الحاكم فاجتهد ثم فاصاب فله اجران و اذا حكم
فاجتهد ثم اخطاء فله اجره )) يعنى : حاكم هنگام حكم بايد اجتهاد كند اگر با
واقع مطابقت داشت دو اجر دارد و اگر نداشت داراى يك اجر است . اين نيز نقد
پذير است :
نقد و اشكال روايت دوم
اين روايت مورد نقد قرار گرفت اما اولا : از نظر سند قابل خدشه است .
ثانيا : معلوم نيست كه منظور از كلمه (( اجتهد )) اجتهاد به رأى
باشد , زيرا ممكن است منظور از آن اجتهاد از راه ادله معتبر باشد كه با
وجود اين احتمال استناد به آن صحيح نخواهد بود .
لفظ اجتهاد به رأى به معناى سعى و كوشش براى بدست آوردن احكام شرعى
از راه ادله نيز به كار رفته است . از حضرت امام على ( ع ) نقل شد كه
فرمود : (( انما هلك الذين قبلكم بالتكلف فلايتكلف رجل منكم ان يتكلم فى دين الله بما لا يعرف فان الله عزوجل يعذر على الخطاء ان اجتهدت رأيك . ((
يعنى : پيشينيان شما خودشان را به زحمت انداخته و هلاك شده اند .
هيچ كس از شما خود را به زحمت نيندازد كه چيزى را كه نمى داند به عنوان دين
خدا بگويد , بلى خداوند شما را بر خطا معذور مى دارد , اگر سعى و كوشش خود
را به كارگيرى .
در اينجا بر فرض كه روايت از نظر سند معتبر باشد مراد , اجتهاد از راه منابع معتبر شرعى است به دليل بيانات ديگر او .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 52