نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 51
و جز اين روايت , روايت ديگرى از او نقل نشده است و برخى از انديشمندان
مذهب شافعى , مانند سيف الدين آمدى در كتاب الاحكام فى اصول الاحكام ( ج 3
, ص 77 ( تصريح كرده اند كه اين روايت مرسل است و ذهبى در ميزان الاعتدال
( ج 1 , ص ( 439 مى گويد : اين حديث را حارث بن عمرو از معاذ نقل كرده
ولى نجارى مى گويد اين حديث صحيح نمى باشد . و بعضى از آنان گفته اند كه
اين روايت در رديف روايات موضوعه و جعلى نقل شده و بدين جهت مورد پذيرش
قرار نمى گيرد .
ثانيا : حديث در خصوص باب قضاوت وارد شده است و نمى توان آن را
تعميم به باب فتوا و استخراج احكام حوادث واقعه و موضوعات مستحدثه داد ,
چون هدف از قضاوت از بين بردن اختلافات از ميان مردم است . رفع منازعات
گاهى به كارگيرى عناوين ثانوى را نيازمند است .
و اما افتاء اين گونه نيست . پس تعميم حكم مذكور از باب قضا به باب
فتوا مبتنى بر الغاى تفاوت ميان آن دوست كه نياز به دليل دارد و ظاهرا
دليل اين گونه اى در ميان نيست .
ثالثا : محتمل است كه پذيرش اجتهاد رأى معاذ از رسول خدا ( ص ) به
جهت خصوصيتى بوده كه آن حضرت در شخص معاذ مى ديده است , بنابراين , اين
اجازه رسول خدا ( ص ) را نمى توان به همگان تعميم داد .
رابعا : معناى (( اجتهد برأيى )) منحصر به معناى اصطلاحى فعلى آن
كه شناخت از طريق رأى و تفكر شخصى است نمى باشد , زيرا هنگامى كه معاذ به
مأموريت يمن رفت اصولا چنين اصطلاحى هنوز براى فقه شكل نگرفته بود ,
بنابراين احتمال مى رود كه منظور معاذ از (( اجتهد برأيى )) بدست آوردن
احكام شرعى مسائل تازه و رويدادهاى جديد از طريق بازگشت دادن فروع تازه به
اصول پايه و تطبيق قوانين كلى بر مصاديق خارجى بوده باشد . با وجود اين
احتمال , ديگر مجالى براى استناد به كلام معاذ براى وجود اجتهاد به معناى
رأى , در دوره اول از ادوار اجتهاد نمى ماند , چه اينكه منظور معاذ از
عبارت مذكور براى ما مبهم مى شود و استناد به امر مبهم براى اثبات مطلبى ,
صحيح نيست .
خامسا : بر فرض كه از همه گفته ما اغماض شود , در صورتى دليل مذكور
براى اثبات وجود اجتهاد به معنى رأى در دوره اول قابل اعتماد است كه در
مورد خود معارض نداشته
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 51