نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 477
كلام صاحب جواهرالكلام
صاحب كتاب جواهرالكلام ( در جلد 38 ص 108 ) طى ادله جواز تملك
معادن به وسيله احياء فرمود : (( . . . به دليل نياز شديد مردم به بعضى از
آنها بگونه اى كه زندگى ايشان بر بعض معادن همانند توقف زندگى ايشان بر آب و
آتش و . . . توقف دارد )) , چنانچه ملاحظه مى شود اين فقيه بزرگ نيز
انگيزه و مصالح اجتماعى و حياتى را در حكم مذكور دخيل دانسته است .
سخن كوتاه
بر اساس آنچه آورديم اصولا بايد گفت ديدگاه اصلى اسلام به اين شرح قابل تلخيص است :
1 ـ احكام اسلامى در ماهيت خود ثابت و هيچ گونه تغييرى در طول زمان
پيدا نمى كند , ولى بايد دانست كه آنها داراى موضوعات خاصى مى باشند كه
فقط به ملاحظه آنها از طرف شارع مقدس تقرير و تشريع شده اند . بنابراين
مادامى كه در بستر زمان تغيير بيرونى و يا درونى براى موضوعات آنها حاصل
نشود احكام آنها ثابت و تغيير ناپذير است و اما اگر تغيير بيرونى و يا
درونى در بستر زمان بر اثر روابط سياسى اجتماعى اقتصادى براى آنها حاصل
شود حكم جديدى بر آنها بار مى شود و اين گفتار مطابق موازين و معيارهايى
است كه خود اسلام معين كرده است .
2 ـ احكام اسلامى داراى ملاكاتى هستند كه به آن ملاكات , مشروط و
مقيدند . تا مادامى كه آن ملاكات وجود دارند انفكاك آنها از ملاكات , غير
ممكن خواهد بود . پس مادامى كه آن ملاكات وجود دارند احكام نيز وجود دارند
اگر چه شرايط زمان متحول گردد , بلى اگر ملاك حكمى در موردى بگونه قطع و
يقين احراز شود و در زمانى بر اثر شرايط و نياز زمان , در آن باقى نماند
حكم آن حتى در موارد نصوص تغيير مى پذيرد .
12 ـ دو واژه سنتى و پويا
چندى است كه دو واژه نوين در زمينه توصيف فقه در ميان عالمان و
دانشيان حوزه به كارگرفته مى شود . برخى آن را به وصف سنتى , و برخى ديگر
آن را به وصف پويا توصيف كرده اند و لذا مناسب است اين مسأله را در اينجا
يادآور شوم , زيرا در بسيارى از موارد ما
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 477