نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 463
آرى اگر بر اثر تحول زمان و تغيير مكان دگرگونى در اصل موضوع و
يا ويژگيهاى درونى و يا بيرونى آن حاصل شود , در اين صورت حكم آن نيز
لامحاله تحول پيدا خواهد كرد . زيرا حكم هميشه تابع موضوع و بر محور آن دور
مى زند اين نظريه اى است كه امام راحل آن را پذيرفته اند .
پيامدهاى اين ديد
اين ديدگاه بر پايه قانون (( تحول اجتهاد بر اساس منابع با تحول
زمان و شرايط (( استوار است و هيچگاه امورى حرام را برخلاف مقررات و
موازين , حلال نمى كند و هر حكم حرامى روى موضوع خودش هميشه ثابت مگر در
موردى كه زمان و شرايط آن در تحول موضوع حكم و يا ملاك و يا عنوان آن نقشى
داشته باشد كه در اين صورت بايد آن حكم تغيير كند چون موضوع آن تغيير كرده
است .
نظر نگارنده در نقش زمان و مكان در اجتهاد
پس از بررسى دو ديدگاه ياد شده در نقش زمان و مكان در تغيير
موضوعات احكام , وقت آن است كه نظر خود را در مواردى كه نص خاص وجود دارد و
يا در جايى كه داراى نص خاص نيست بيان كنم .
ما قانون تحول احكام را با تحول زمان و شرايط آن قبول نداريم و اما
قانون تحول اجتهاد را با تحول زمان و شرايط آن بر اساس منابع شرعى در
صورتى كه باعث تحول ويژگيهاى بيرونى و يا درونى موضوع شود آن را پذيرفتيم و
اين نظريه اختصاص به مواردى كه داراى نص خاص نيست نمى باشد , بلكه عموميت
دارد , حتى در مواردى كه داراى نص خاص است , زيرا بر اساس توضيح ياد شده
اين گونه نيست كه يك موضوعى كه در نص قرار دارد با همه ويژگيهاى بيرونى و
درونى در زمان قبل , از راه نص داراى حكمى بود و حالا در اين زمان با همه
آن ويژگيها داراى حكم ديگرى بر خلاف نص شد و يا يك موضوع با ملاك خاص در
زمان قبل , در چهارچوب نص داراى حكمى بود و در اين زمان است , زيرا زمان
قبل با داشتن ويژگى خاص درونى و يا بيرونى و يا ملاك خاص داراى حكمى در نص
بود , ولى در اين زمان با داشتن ويژگى خاص ديگر و يا ملاك ديگر داراى حكم
ديگرى بر خلاف حكم در نص است , پس در ظاهر اگر موضوع در نص , در زمان پيش
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 463