نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 459
عالمان اهل سنت آن را يكى از اصول عقلايى و عرفى مى دانند .
ثانيا ـ تغيير احكام در بعضى از مثالهاى ياد شده بدين جهت بوده
است كه آنها مبتنى بر عرف بوده و طبعا با تغيير آنها حكم نيز تغيير مى
پذيرد , زيرا تغيير حكم به تغيير موضوع كه به منزله علت براى اوست بديهى
است .
رابعا ـ در برخى از آنها تغيير حكم به جهت دليل خاص بوده است كه همه آن را مى پذيرند .
خامسا ـ در برخى از آنها ملاك حكم يقينا قابل درك بوده است , چون
آشكارا تنها جنبه دنيوى را دارا بوده و طبعا با تحول آن حكم نيز متحول مى
شود .
نظر نگارنده درباره نقش زمان و مكان در اجتهاد تطبيقى
پيش از پرداختن به بيان قول مختار , لازم مى بينيم مطلبى را كه با آن مرتبط است به گونه گذرا و اشاره وار بيان كنم .
از هنگامى كه مفاهيم تطور و تغيير شرايط زمان و مكان و عرف و عادات
در جامعه رونق يافت دو ديدگاه در زمينه محول اجتهاد با تحول زمان و مكان
پديدار گشت :
( الف ) بينش و ديد غير صحيح
ديد نادرست و غير صحيح كه عبارت است از خاضع ساختن هويت و حقيقت
احكام اسلامى , در برابر تحولات اجتماعى و شرايط زمان و مكان و عرف و
عادت , به بهانه اينكه اسلام دينى است مطابق با مقتضيات زمان و شرايط و
اوضاع و احوال و عرف و عادت . اين ديد در ميان برخى از مسلمانان به وجود
آمد , بخصوص از قرن نوزدهم ميلادى كه مطلب به عنوان قانون تحول و تغيير
احكام به تحول و تغيير زمان اشاعه يافت .
گفتار قائلين به قانون تحول
صاحبان ديد تحول احكام مطابق تحول شرايط زمان و مكان مى گفتند :
اسلام داراى مرونت و آسانگيرى در همه ابعاد زندگى بشر و كاملا انعطاف پذير
است و بايد با
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 459