نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 422
جامعه از هر نوع كه باشد او را در وضعيت مسلط و غالب قرار داده و فقه را
با رويدادهاى نوين و مشكلات برخاسته از آنها در هر زمينه اى كه باشد همگام
مى نمايد .
به نظر من روشن است كه با روشها و شيوه هاى چهارگانه ياد شده ,
فقه اجتهادى هيچگاه نخواهد توانست بابرپايى نظام اسلامى و پيدايش نيازهاى
جديد و نيز با پيشرفت تمدن بشرى در طول تاريخ و با تحول جوامع در روابط
انسانى و تغيير كيفى و ماهوى موضوعات و با تحول برخى از ملاكات و عناوينى
كه با لذات موضوعات براى احكامند با رويدادهاى تازه و نو همگام شود و رسالت
سخت و سنگين فعلى و آينده را به انجام رساند .
در نتيجه فقه اجتهادى در قالبهاى عناصر استنباطى كه مطابق زمان
پيدايش اسلام بود باقى مانده و احكام آنها به صورت سنتهاى راكد درآمده و در
مقابل مقتضيات زمان و شرايط آن بيگانه و براى هميشه محكوم به كهنگى و عدم
كارائى و عجز از حل مشكلات بشر مى شود .
امام راحل در اين باره زياد هشدار مى دادند و مى فرمودند : (( بايد
سعى خودتان را بنمائيد كه خداى ناكرده اسلام در پيچ و خمهاى اقتصادى ,
نظامى , اجتماعى , و سياسى متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد )) [1]
اسلام قاعده ( نشسته ) پيش از انقلاب اگر چه پس از پيروزى انقلاب قائم شد
ولى فقه اجتهادى قاعده پيش از انقلاب هنوز قاعد است و بگونه مطلوب قائم
نگرديده است .
بايد سعى و تلاش كرد كه فقه را همانند اسلام قائم كرد , زيرا حكومت
اسلامى و جهان اسلام از اسلام قائم توقع برنامه و مطرح كردن آن را دارند و
فقه مادامى كه قائم نشود نمى تواند پاسخگوى نيازها باشد و مشكلات جامعه را
برطرف نمايد . با اينكه همان گونه كه امام فرمودند : (( حكومت از نظر
مجتهد واقعى فلسفه عملى تمام فقه در تمام زواياى زندگى بشر است . حكومت
نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى , سياسى ,
نظامى و فرهنگى است . فقه تئورى واقعى و كامل اداره انسان و اجتماع از
گهواره تا گور است )) . در جايى ديگر فرمودند :
(( هدف اساسى اين است كه ما چگونه مى خواهيم اصول محكم فقه را در عمل فرد و