نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 416
مسائل اجتماعى و حكومتى .
13 ـ در نظر گرفتن نتايج و پيامدهاى حكم استخراج شده از منابع در طول زمان .
14 ـ بررسى ويژگيهاى درونى و بيرونى موضوعات احكام و سنجيدن ابعاد
قضايا كه تحول آنها در مقام استنباط داراى نقش مهمى در تحول احكام شرعى
موضوعات از منابع شناخت دارند .
امام با اين ويژگيها فروع تازه را به اصول پايه بازگشت داده و قوانين كلى را بر مصاديق خارجى آنها منطبق مى ساخت .
5 ـ اجتهاد معتبر از ديدگاه امام
بارها در مقالات و بحثها گفته ايم اجتهاد داراى دو معنا و مفهوم است :
الف ـ اجتهاد از راه رأى و منابع ظنى مانند قياس , استحسان و . . .
ب ـ اجتهاد از راه منابع معتبر شرعى
اجتهاد به معناى اول در بينش اصوليان و اخباريان اماميه و نيز برخى
از عالمان اخبارى اهل سنت منفى , ولى در بينش اصوليان و برخى از اخباريان
جامعه اهل سنت مثبت است . اما اجتهاد به معناى دوم كه به عنوان وسيله است
در بينش همه اصوليان مذاهب اسلامى تلقى به قبول شده و تنها از نظر اخباريان
آنها مورد نقد و اشكال است .
امام راحل نيز همانند اصوليان مذاهب اسلامى معناى دوم از دو معناى
اجتهاد را مورد پذيرش قرار داده و به هيچ وجه عنوان معناى اول آن را
نپذيرفته است . پس اجتهاد معتبر از ديدگاه او عبارت از بازگرداندن فروع
تازه به اصول پايه احكام و تطبيق قوانين كلى احكام بر مصاديق خارجى آن مى
باشد نه اجتهاد از راه رأى و تفكر شخصى . بر اين اساس اجتهادى را كه او
قائل است , وسيله مى باشد و در عرض نص قرار ندارد , بلكه در چارچوب آن و در
دل آن قرار دارد , كه مجتهد با به كارگيرى آن در اصول و قوانين كلى احكام
فقه با رويدادها همگام مى شود و اما اجتهاد براساس رأى كه عالمان اهل سنت
قائلند هدف مى باشد و در عرض نص قرار دارد و همانند كتاب و سنت آن را از
منابع تشريع به حساب مىآورند .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 416