نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 412
وجوب كفايى اجتهاد است مى باشد و اين بدين جهت است كه بقيه آرا و اقوال در اين زمينه همه قابل نقد و اشكال اند .
نقد قول اول :
نقد اين قول كه حرمت اجتهاد باشد اين است كه همه مى دانيم
رويدادها و پديده ها در بستر زمان متطور و متكامل و هميشه مستمر است و از
اين رو بايد اجتهاد فقهى هم استمرار داشته باشد تا از راه به كارگيرى آن در
منابع و مايه هاى اصلى استنباط كه اصول و قوانين كلى احكام است , تفريع
يعنى رد فروع تازه به اصول پايه ( و تطبيق ـ يعنى منطبق ساختن قوانين كلى
بر مصاديق خارجى آنها ) حاصل گرديد و در نتيجه رويدادهاى نو به نو و تازه
بى پاسخ نماند و اگر اجتهاد در اصول احكام در برابر رويدادهاى متغير
استمرار نداشته باشد هيچگاه فقه نخواهد توانست با رويدادهاى نوين زندگى
بخصوص در مسائل حكومتى همگام گردد .
نقد نظريه دوم
و اما نقد نظريه دوم ( كه اجتهاد توطئه اى بر ضد دين است ) , به
استاد اسماعيل شطى بايد گفت اگر مراد كسانى كه طرفدار نظريه تجديد فقه و
فتح باب اجتهاد هستند قانون نادرست ( تحول احكام با تحول زمان و مكان و
شرائط آنها ) و دگرگون سازى فقه و ذوب كردن آن در برابر رويدادها باشد بدين
گونه كه شرع اسلام را در هر عصر و زمانى مطابق مقتضيات و پيشرفت آنها در
برابر مسائل تازه و پديده هاى زندگى نوين خاضع نماييم و آنها محور و پايه
هاى اصل احكام متغيير شوند , به اين معنى كه احكام شريعت را غير ثابت
بدانيم مثلا حكمى كه را براى موضوعى مانند اختلاط زن و مرد بدون مراعات
موازين شرعى در زمان تشريع حرام بوده , امروزه بر اثر تحول عصر و زمان كه
معمول و متداول شد آن را حلال بدانيم , اين گونه تجديد در امور فقهى و
اجتهادى , همان گونه كه استاد شطى در محاضره خود گفته است , توطئه بر عليه
دين و باطل است . چون حلال شرع روى موضوع خودش تا روز قيامت حلال و حرام
شرع روى موضوع خودش تا روز قيامت حرام است و تحول و تغيير و مقتضيات زمان و
پيشرفت مظاهر زندگى مادامى كه باعث تغيير
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 412