نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 409
نشده است . كار او نمايانگر اين است كه تفكر فقهى و شيوه اجتهادى در مكتب
وى به حدى رسيده بود كه توانايى برخورد و به نقد كشيدن تفكر فقهى و شيوه
هاى چهارگانه اجتهادى مجتهدان پيشين را در طول تاريخ داشت .
من بر اين اعتقادم كه تا رسيدن به هدفهاى والاى شيوه اجتهادى
امام و گسترش آن , راه طولانى و گردنه هاى صعب العبور در پيش است و طى آن
نيازمند تبيين ويژگيها و فوايد آن به طور مداوم از طرف آگاهان و برداشتن
سدهاى منفى ذهنى و خارجى از سر راه آنست . با اين وصف , جاى بسى خوش وقتى
است كه مى بينيم برخى از انديشمندان , عالمان و فضلاى عميق حوزه علميه به
اهميت آن پى برده و با شوق و شعف و با تلاش فراوان براى درك ويژگيها و
فوائدى كه دارد آن را مورد ملاحظه و بررسى دقيق قرار داده و مى دهند . و
نيز به لطف خداوند مى بينيم برخى از صاحب نظران و فقيهان بر اساس ضوابط و
شرايط آن , در ابحاث اجتهادى خود در حال تلاش اند و من مطمئن هستم كه در
آينده نزديك شيوه نوين اجتهادى امام نقش خود را در حوزه هاى اجتهادى بتوسط
صاحب نظران آگاه ايفاء خواهد كرد .
2 ـ منابع اجتهاد از ديدگاه امام
امام راحل همانند مجتهدان ديگر اماميه منابه اجتهاد را در كتاب و
سنت و اجماع و عقل منحصر مى دانست و در اين جهت با ديگر مجتهدان اماميه
فرق و تفاوتى نداشت و نيز مانند عالمان پيش از خود منابع ظنى مانند استحسان
, مصالح مرسله , قاعده استصلاح , مذهب صحابى , شريعت سلف , و عرف را فى حد
نفسه و به عنوان منبع تشريع نپذيرفت , و از قياس , تشبيه و تمثيل در مقام
استنباط دورى جست . آرى او قياس منصوص العلة را مانند مجتهدين ديگر در مقام
استنباط به عنوان پايه شناخت پذيرفت , ولى برخلاف آنها بر اين بينش و
اعتقاد بود كه اصولا نقدى از موارد منصوص العلة به ساير مواردى كه علت
درآنها موجود است از باب قياس نمى باشد , بلكه از باب عمل به ظاهر عموم
تعليل است و عموم از نوع ظاهر بشمار مىآيد كه حجيت آنها به بناى عقلا ثابت
شده است . بجا و مناسب است برخى از مواردى را كه براى منصوص العلة ذكر كرده
اند در اينجا يادآور شويم :
الف ـ حكم در مثال معروف : ( لا تشرب الخمر لانه مسكر ) , حرمت آشاميدن خمر است
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 409